کد خبر: 92 ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴

کنفرانس علمی بين المللی دانش آموختگان ايرانی مقيم ترکيه در آنکارا

پنجمين دوره کنفرانس علمی بين المللی دانش آموختگان ايرانی مقيم ترکيه در آنکارا با همکاری انجمن علمی، فرهنگی دانشجويان ايرانی مقيم آنکارا و دانشگاه محقق اردبيلی در آنکارا آغاز شد .

کنفرانس علمی بين المللی دانش آموختگان ايرانی مقيم ترکيه در آنکارا

به گزارش ابصار نیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه محقق اردبیلی،در اين کنفرانس که در سال جاری بطور گسترده تری برگزار شده، علاوه بر محققين ايرانی مقيم ترکيه، محققين ايرانی از کشورهای روسيه، فرانسه، هندوستان، هلند و ايران نيز مقالات علمی مختلف خود را ارايه کردند .

مراسم افتتاح اين کنفرانس شب گذشته در آنکارا با حضور مسوولين دانشگاه محقق اردبيلی، حجت الاسلام'محمدعلی محمد نظام زاده نماينده مقام معظم رهبری در امور دانشجويان آسيا و اقيانوسيه برگزار شد .

ابراهيم حقيقی دبير انجمن علمی، فرهنگی دانشجويان ايرانی مقيم ترکيه در مراسم افتتاح اين کنفرانس گفت: پنجمين همايش علمی دانش آموختگان ايرانی مقيم ترکيه با هدف شناسايی توانمنديهای علمی دانشجويان و فارغ التحصيلان ايرانی در ترکيه، ارايه نتايج و کارهای پژوهشی انجام شده و در حال اجرا، مطرح کردن آخرين تحولات و دستاورهای مهم علمی و فناوری دانشجويان و همچنين بحث در مورد برنامه ريزی های پژوهشی و همکاری های مشترک بين دانشگاهها و موسسات پژوهشی ترکيه و ايران برگزار می شود .

وی با اشاره به اينکه طبق آخرين آمار در حال حاضر 4 هزار و 691 دانشجوی ايرانی در ترکيه اشتغال به تحصيل دارند، گفت: 60 درصد از اين دانشجويان در مقاطع فوق ليسانس و دکتری و 40 درصد نيز در مقطع ليسانس مشغول به تحصيل هستند .

حقيقی با اشاره به حمايت های مقام معظم رهبری از تشکل های دانشجويی داخل و خارج از کشور، گفت: حمايت های مقام معظم رهبری از برگزاری کنفرانس های علمی همانند اين کنفرانس زمينه رشد و تعالی علمی و شکوفايی استعدادهای نهفته دانشجويان ايرانی را فراهم می سازد .

حجت الاسلام محمدعلی نظام زاده نماينده مقام معظم رهبری در امور دانشجويان آسيا و اقيانوسيه نيز در سخنرانی خود به بررسی جايگاه ويژه علم و دانش از منظر قرآن، احاديث و سيره ائمه معصومين(ع) پرداخت و گفت: در 400 آيه قرآن کريم از علم و دانش سخن به ميان آمده است و از ديد پيامبر اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) علم در جايگاهی بسيار والا قرار دارد و حتی در برخی احاديث جايگاه يک دانشمند برتر از 70 هزار عابد شمرده شده است .

وی در بخش ديگری از سخنان خود گفت: دانش، تنها دانش دين نيست بلکه دانش ها و علوم مختلف که در خدمت بشر قرار می گيرد از ديد اسلام مطلوب است .

نظام زاده وظيفه اصلی دانشجويان را طلب علم خواند و آنان را از آفاتی همانند کبر، غرور و خودبزرگ بينی برحذر داشت و گفت: دانشجويان ايرانی در خارج نبايد از هويت ملی و اسلامی خويش غافل شوند .

وی افزود: حفظ هويت ايرانی و اسلامی يک ضرورت است و ما بايد به رسوم، عرف، عادات ايرانی و آداب و فضايل اسلامی پايبند باشيم و در معرفی آنان به جوامعی که درآن زندگی می کنيم، تلاش وافی داشته باشيم .

نظام زاده خواستار معرفی پيشرفت های ايران از سوی دانشجويان ايرانی به جوامعی که در آنها زندگی می کنند، شد و گفت: جامعه ايرانيان مقيم خارج با آشنايی با فرهنگ جامعه ميزبان می توانند از اين مساله بهره برداری نيک بکند و همچنين می تواند زمينه انتقال فرهنگ ايرانی - اسلامی به جوامع ميزبان را نيز فراهم آورد .

دکتر گودرز صادقی سرپرست دانشگاه محقق اردبيلی نيز در سخنانی در تشريح چرايی همکاری دانشگاه محقق اردبيلی با انجمن علمی، فرهنگی دانشجويان ايرانی مقيم ترکيه، گفت: در همکاريهای علمی بين المللی، ما برای دو کشور ترکيه و جمهوری آذربايجان جايگاه ويژه ای قائل هستيم که دليل آن اشتراکات دينی، فرهنگی و زبان مشترک آنها با استان اردبيل است .

وی با اشاره به اينکه انجمن علمی دانشجويان ايرانی در ترکيه می تواند پل مهمی در ايجاد اين ارتباط باشد به ديدارهای خود با مسوولين پنچ دانشگاه مهم در آنکارا و نيز دانشگاه اسکی شهير اشاره کرد و گفت: متعاقب اين ديدارها ايده حمايت از اين کنفرانس مطرح و عملی شد و اميدواريم که اين حمايتها در سالهای آتی افزايش يابد .

صادقی همچنين با اشاره به اينکه سال جاری به امر مقام معظم رهبری سال مديريت جهادی است گفت: ما بنا را بر اين نهاده ايم که به هيچ پيشنهاد مثبتی پاسخ منفی ندهيم و سال های بعد نيز به هر نامی که مزين شوند سال مديريت جهادی نيز باقی خواهند ماند و از اين رو، دست همکاری ما برای اقدامات و برنامه های جهادی باز خواهد بود .

عليرضا بيگدلی سفير جمهوری اسلامی ايران در آنکارا نيز در پيامی به اين کنفرانس، گفت: مردمِ ايران با پيشينه غنی فرهنگی اکنون بهار رشد را در استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی تجربه می کنند و ايران بار ديگر رسالت تاريخی را در دوران گذار درک نموده و همچون جلودار غافله، تحول منطقه خود از جمله در حوزه علوم و فنون در حرکت است .

وی با اشاره به اينکه رشد و حرکت علمی کشور بدون وجودِ منابع انسانی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سياسی و معنوی ميسر نمی شود، گفت: در فهرست منابع مورد نياز برای توسعه متوازن و هم روند کشور، نيروی انسانی از عوامل موثر محسوب می گردد و ايران از اين نظر با وجود استادان، پژوهشگران و دانشجويانِ فرهيخته، پر تلاش و متخصص در داخل و خارج يکی از ثروتمندترين کشورهای کنونی جهان به شمار می رود .

بيگدلی افزود: اين سرمايه های ارزشمند بود که پس از پيروزی انقلاب اسلامی در ايران، دانايی و علم را در نهادينه، بومی، غنی و با عامل تعهد و خدمت به مردم عزيز ايران پيوند نا گسستنی زد و امروز دانشمندان ايرانی در بيشتر شاخه های علم مانند علوم ژنتيک و بنيادی، مکانيک و برق، مهندسی هسته ای، علوم اجتماعی، فرهنگ و هنر در منطقه و جهان حرفهای زيادی برای گفتن دارد .

سفير ايران در آنکارا با اشاره به اينکه روند رشد علمی کشور به دليل مانع تراشی دشمنان در سال های اخير هيچگاه از امکانات مساعد برخوردار نبوده و همواره با مشکلات، کمبودها دست و پنجه نرم کرده، گفت: به رغم اين عزم و اراده نخبگان و منتخبين دانش پژوه همراه با عزت ايرانی دست در دستِ يکديگر داده تا تهديدها را به فرصت تبديل و اثبات نمايند که اگر علم در ثريا باشد مردان و زنانی از سرزمين من به آن دست می يابند .

وی افزود: دانشجويانِ ايرانی خارج کشور، بارزترين نمايندگان ايران و پرچمدار محيط علمی و پژوهشی کشورمان در خارج هستند و امروز در دوران گذار، درک تحولات و تغييرات در همه عرصه ها و آماده شدن برای مسوليت بزرگ در عرصه های علمی و فرهنگی جهانی بيش از پيش ديده می شود .

وی اظهار داشت: ايرانيان مقيم ترکيه و در راس آنها استادان، دانشجويان، پژوهشگران و هنرمندان ما طلايه داران اين روند عزت بخش و تکيه گاهی معتبر برای کشور عزيز ما در خارج می باشند و حرکت های علمی و فرهنگی جامعه بزرگ علمی ايران در ترکيه از جمله برگزاری کنفرانس های علمی، مويد اين ادعا می باشد .

علی پاشايی دبير اجرايی اين کنفرانس نيز با اشاره به اينکه پس از فراخوان برای برگزاری اين کنفرانس بيش از 301 مقاله از سوی محققين ايرانی ارسال شده بود، گفت: 99 مقاله برای ارايه در کنفرانس قبول و اين مقاله ها به صورت کتاب چاپ شده است .

به گفته پاشايی، مقالات ارايه شده در اين کنفرانس به صورت ISA از سوی وزارت علوم و آموزش عالی قبول می شود 

مقالات علمی ارايه شده در اين کنفرانس در رشته های مختلف علمی از جمله رشته های مختلف مهندسي؛ علوم انسانی و علوم پايه است .

شب گذشته پس از ارايه مقالات در سالن های مختلف لوح های تقدير به فارغ التصيلان ايرانی رشته های مختلف در مقاطع فوق ليسانس و دکتری در آنکارا اعطاء شد .

انتهای خبر