سرویس: فرهنگی و اجتماعی کد خبر: 9274 ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷

یادداشت:

دفاع مقدس، دریای بی کران وقایع حماسی/ ضرورت بازگشت فیلم سازان به حوزه دفاع مقدس

فعال عرصه فیلم سازی اردبیل لزوم بازگشت فیلم سازان به حوزه دفاع مقدس را خواستار شد و گفت:دفاع مقدس، دریای بی کرانی وقایع حماسی است که نیازمند انتقال به نسل جدید است.

دفاع مقدس، دریای بی کران وقایع حماسی/ ضرورت بازگشت فیلم سازان به حوزه دفاع مقدس

به گزارش ابصارخبر، احسان ظهیری اردبیلی فعال عرصه فیلم سازی استان اردبیل در یادداشت خود به موضوع فیلم های دفاع مقدس اشاره کرد و نوشت:تولیدات سینمایی و ویدئویی در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت با گذشت چهل و یک سال از این مهم رو به افول است. 

 هشت سال دفاع نابرابرانه در سخت ترین وضعیت ممکن در بحرانی ترین شرایط موجود ایستادگی یک ملت در مقابل کل کشورها و قدرت های منطقه، اتفاقی که در طول تاریخ، جهان کمتر به خود دیده است اگر موردی هم هست طرف پیروز جنگ طرف قویتر بوده که از لحاظ لجستیکی برتری داشته است. سوالی که ذهن همه کارشناسان جنگی دنیا را به خود مشغول کرده این است که در این هشت سال نیرد چگونه ایران اسلامی یک تنه در مقابل این همه قدرت ایستاده گی کرده است این خلا تجهیزاتی و حمایتی با عنایت الهی و لحظه لحظه ایثار و شهادت طلبی رزمندگان اسلام با توسل و توکل بر مقدسات میسر گشته است. 

8 سال دفاع با بیش از 225هزار شهید 573هزار جانباز 43هزار آزاده و عزیزان ایثارگری که تعداشان خیلی بیشتر از اینهاست دریای بی کرانی از داستانهای حماسی ایثار شهادت و از خودگذشتگی را برای ما تداعی می کند. البته نشریات با مشارکت ارگانهای مختلف نسبت به سایر حوزه ها در این زمینه عملکرد خوبی داشته اند که از یک میلیون و سیصدهزار عنوان  کتاب چاپ شده فقط 20 هزار عنوان مربوط به این حوزه  ایثار و شهادت بوده است که کمتر از دو درصد می باشد. آن هم در جامعه ای که سرانه مطالعه عمومی ش خیلی پایین است. بر فرض محال اگر همه سرانه مطالعه کشور هم آثار دفاع مقدس را مطالعه کرده باشد آیا جوابگوی نیاز جامعه برای درک عقیده و مرام شهدا که خود فرهنگی ناب و کامل است می باشد.

و اما وضعیت کلی سینما، تلوزیون و محتوای ویدئویی دراین زمینه در بیست سال گذشته که در بعضی از سالها تعداد فیلمهای سینمایی از صد گذشته سالی یک یا دو اثر حوزه دفاع مقدس بوده است. در حوزه تلوزیون هم سریالهایی که در شبکه های ملی و استانی تولید می شوند در اکثر مواقع به علل گوناگون مانند کمبود بودجه در مقایسه با شبکه نمایش خانگی مورد اقبال عمومی قرار نمی گیرد و با این ضعف فقط تعدادی اندک به بحث ایثار و شهادت می پردازند البته بحث این نیست که همه برنامه ها در این راستا باشند اما حداقل پرداختن به این موضوع مورد مطالبه هست. و اما  جشنواره های فیلم این حوزه که به جز یکی دو مورد تبدیل به گاهواره شده اند و اگر هم باشند به سایر موضوعات گرایش پیدا کرده‌اند.

عده ای از کارشناسان بر این نظرند که نبود داستان مهیج باعث این افول گشته که بهانه ای بیش نیست. با تامل بر آمار ارائه شد خود عزیزان هم می دانند که اقیانوسی از موضوعات در پیش رو است.هنوز بعد از گذشت سالیان دراز کشورهای غربی از چپاول و جنایتهایشان در حال اسطوره سازی‌اند و خود را حق می دانند و به آن می بالند ولی ما با این فرهنگ ایثار و شهادت که پر از خوبی ها است بیگانه ایم.

 یادمان باشد حماسه دفاع مقدس یک سرمایه فرهنگی و معنوی برای نسلهای کنونی و آینده کشور عزیزمان ایران است که می تواند با تاثیر خود جامعه ار به مسیر درست هدایت کند. 

 

انتهای پیام/ج

 

انتهای پیام/ج