نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

سرویس: فرهنگی و اجتماعی کد خبر: 9315 ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰

گزارش خبری؛

سفر یک روزه وزیر میراث فرهنگی به استان اردبیل+عکس

وزیر میراث فرهنگی در سفر یک روزه خود به استان اردبیل ضمن بازدید از وضعیت میراث جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی به بررسی وضعیت صنایع دستی و مناطق نمونه گردشگری استان اردبیل پرداخت.

سفر یک روزه وزیر میراث فرهنگی به استان اردبیل+عکس

به گزارش ابصارخبر، پیش از ظهر امروز زت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشکری به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور در شهرستان های سرعین و نیر  ظهر امروز وارد فرودگاه اردبیل شد.

ضرغامی در  ورود به مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی پس از ادای احترام به مقام شهدای جنگ چالدارن از بقعه شیخ صفی الدین اردبیل بازدید کرد.

 

وزیر میراث فرهنگی در ادامه برنامه های خود همزمان با هفته وحدت با امام جمعه و تعدادی از  هنرمندان و فعالان صنایع دستی اهل تسنن دیدار و از تلاش های انها در برقراری وحدت و دوستی قدردانی کرد.

ضرغامی گفت: وحدت موجود در کشور بین اهالی شیعه و سنت مثال زدنی است و در استان اردبیل نیز شاهد وحدت همه جانبه در این زمینه هستیم.

 

در این دیدار یک تخته گلیم دست بافت توسط حجت الاسلام مرادی امام جمعه عنبران به وزیر میراث فرهنگی تقدیم شد.

 

ضرغامی در ادامه سفر خود با حضور در  بازارچه صنایع دستی اردبیل در جریان فعالیت های انجام‌ شده در این بازارچه قرار گرفت.

در محل تصویربرداری سریال تلویزیونی ایران ۹۱ در مجموعه شیخ صفی الدین اردبیل  حاضر و از نزدیک در جریان  روند تولید این سریال تلویزیونی قرار گرفت.

سریال تلویزیونی ایران ۹۱ با محوریت معرفی جاذبه‌ها و قابلیت‌های گردشگری استان اردبیل در قالب طنز با مشارکت صدا و سیما و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل تولید می شود.

 

ضرغامی  در ادامه سفر خود به استان اردبیل با حضور در روستای  اندراب سرعین به بررسی این روستای گردشگری پرداخت.

 

نادر فلاحی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران از افتتاح همزمان۳۷ طرح میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در استان اردبیل خبرداد و گفت: همزمان با حضور عزت اله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری 37 عنوان طرح با سرمایه گذارینزدیک به یک‌هزار و ۱۶۰ میلیارد ریال در استان اردبیل به بهره داری رسیدند.

وی افزود: این طرح هاشامل پروژه‌های میراثی با سرمایه‌گذاری ۶۰ میلیارد ریال، زیرساخت‌های گردشگری با اعتبار ۸۰ میلیارد ریال و پروژه‌های حوزه صنایع دستی به میزان ۲۰ میلیارد ریال است.

 

فلاحی به پروژه‌های بهسازی و موزه‌ای استان اردبیل نیز اشاره کرد و گفت: موزه مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی با اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریال و پروژه‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به میزان ۸۰۰ میلیارد ریال از جمله طرح‌هایی بود که امروز به طور رسمی افتتاح شد.

وی گفت: سایت موزه دستکند کنزق، مرمت راسته اصلی بازار زرگران، یادمان شهدای گمنام بیله‌سوار، مستندسازی و مرمت کاروان‌سرای سنگی شاه عباسی نیر، تملک خانه خاندان موذن‌زاده اردبیلی جهت احداث موزه و مرمت و ساماندهی بقعه شیخ کشف‌الدین انصاری خلخال  نیز از جمله طرح هایی است که امروز بهره برداری از انها رسما آغاز شد.

مدیرکل میرات‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل به طرح های شهرستان های استان نیز نیز اشاره کرد و گفت:مرمت و ساماندهی قبرستان تاریخی اونار مشگین‌شهر، اجرای صحن فرهنگی مسجد جمعه اردبیل، مرمت و بازسازی قبرستان تاریخی اودلو بیله‌سوار، مرمت فاز اول مدرسه تاریخ جعفر اسلامی اردبیل، مرمت و بازسازی فاز اول حمام تاریخی سولا و فاز اول دسترسی به تله‌کابین حیران از دیگر طرح‌ها بود.

 

وی از تکمیل روشنایی منطقه نمونه گردشگری سردابه نیز خبرداد و گفت: فاز اول زیرساخت‌های منطقه نمونه گردشگری گیلارلو گرمی، زیپ‌لاین مجمتع گردشگری پل معلق هیر، محوطه گردشگری قصر چوبی ازناو خلخال، اقامتگاه بوم‌گردی ساوالان مشگین‌شهر، هتل یک ستاره عیسی‌زاده و مجموعه گردشگری همرنگ نمین از دیگر طرح‌هایی بود که امروز به صورت متمرکز افتتاح شد.

فلاحی به اقامتگاه بوم‌گردی آرامان نمی نیز اشاره کرد و گفت: المان صنایع دستی عنبران نمین به عنوان شهر ملی گلیم، موزه صنایع دستی شهرستان‌های کوثر، بیله‌سوار و پارس‌آباد در کنار ساماندهی ساماندهی و ایجاد صحن قیزیل‌باشلار، مرمت کاشی ساقه گنبد شاه اسماعیل و مرمت و ساماندهی عمارت پورسینا عمارت دارالارشاد نیز امروز به بهره‌برداری رسید.

وی تصریح کرد: ساماندهی قبرستان شهیدگاه، موزه اسناد، سکه، کتیبه‌های سنگی، سفال و عکس‌های قدیمی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی از دیگر طرح‌هایی بود که امروز با حضور وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  رونمایی شد.

 

تمنهای پیام/ج