سرویس: سرویس خبری کد خبر: 9319 ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱

نمایندگان استان اردبیل مطرح کردند:

ضرورت فعال کردن دیپلماسی اقتصادی در شهرهای مرزی/ خلخال نیازمند فرمانداری ویژه است/ بی مهری دولت گذشته به مشگین شهر بخشودنی نیست

نمایندگان استان اردبیل در جلسه شورای اداری استان اردبیل که با حضور آیت الله رئیسی، رئیس جمهور کشور و جمعی از وزرا در سالن ولایت اردبیل برگزار شد، به بیان مطالبات و دغدغه های مردم استان اردبیل از دولت سیزدهم پرداختند.

ضرورت فعال کردن دیپلماسی اقتصادی در شهرهای مرزی/ خلخال نیازمند فرمانداری ویژه است/ بی مهری دولت گذشته به مشگین شهر بخشودنی نیست

به گزارش ابصارخبر، سبلان ما ، نمایندگان استان اردبیل در جلسه شورای اداری استان اردبیل که با حضور آیت الله رئیسی، رئیس جمهور کشور و جمعی از وزرا در سالن ولایت اردبیل برگزار شد، به بیان مطالبات و دغدغه های مردم استان اردبیل از دولت سیزدهم پرداختند.

صدیف بدری :: خبرگزاری خانه ملت

ضرورت فعال کردن دیپلماسی اقتصادی در مرزهای کشور

صدیف بدری نماینده مردم اردبیل، نیر و نمین در این جلسه از فعال کردن دیپلماسی اقتصادی به عنوان مهمترین کار پیش روی کشور نام برد و گفت: دیپلماسی اقتصادی راه گشای اقتصاد استان مرزی همچون اردبیل است.

وی با بیان اینکه این کار علاوه بر مزایای اقتصادی از مهاجرت مردم  به کلان شهرها نیر می کاهد، گفت: دولت گام‌های عملی در این زمینه بردارد.

بدری در بخش دیگری از سخنان خود به عدم تکمیل پروژه راه‌آهن اردبیل اشاره کرد و گفت: تاکنون پنج دولت به راه‌آهن اردبیل ورود کرده‌اند ولی هنوز به سرانجام نرسیده است.

وی خواستار تکمیل سریع راه‌آهن اردبیل به  میانه  و تکمیل راه‌آهن اردبیل به مغان و نیز اتصال آن به راه‌آهن جمهوری آذربایجان برای دسترسی به بازارهای حوزه روسیه و قفقاز شد و گفت: اگر راه اهن در اردبیل بماند فایده ندارد  چراکه هیچ مشکلی از اقتصاد و اشتغال استان را حل نخواهد کرد.

این نماینده مجلس اجرایی شدن منطقه آزاد استان اردبیل را مطالبه مردم عنوان کرد و گفت: مصوبه منطقه آزاد تجاری زمینه های شادی  مردم را به ارمغان آورد و انتظار داریم با برنامه‌ریزی دقیق و استفاده از تجارب سایر مناطق آزاد کشور ، زمینه رونق سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی و رونق تولید و اشتغال در استان محقق شود.

وی به مجوز ایجاد دانشگاه صنعتی اردبیل اشاره کرد و گفت: تسریع در ایجاد بزرگراههای  استان و تخصیص منابع بانکی در حل مشکل بی کاری 70هزار جوان استان اردبیل ضروری است.

بدری در پایان سخنان خود به مشکل آب اردبیل اشاره کرد و گفت: دولت در راستای حل مشکل آب شرب و صنعت مورد نیاز شهرستان اردبیل تعجیل کند و در این راه می تواند از محل رودخانه ارس ، قرزل‌اوزن و دریای خزر بهرمند شود.

خلخال نیازمند فرمانداری ویژه است

سیدغنی نظری نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس نیز به بیان دغدغه ها و مطالبان مردم حوزه انتخابی خود پرداخت و گفت: اشتغالزایی مطالبه اصلی مردم این شهرستان‌ها از رئیس‌جمهوری است.

وی با بیان اینکه کمبود اشتغال در این شهرستان‌ها سبب نارضایتی مردم منطقه شده است گفت: کمبود اشتغال سبب افزایش آسیب‌های اجتماعی و مهاجرت شده است..

نماینده  مردم خلخال و کوثر در مجلس  خواستار ایجاد فرمانداری ویژه در خلخال شد و گفت: تاکنون به دلایل متعددی توجه چندانی به این امر نشده است.

نظری از فقدان واحد های صنعتی در خلخال و کوثر  انتقاد کرد و گفت: هیچکدام از شرکت های بزرگ سرمایه‌گذاری از قبیل ایدرو ،ایمیدرو و شستا در این شهرستان‌ها سرمایه گذاری نکردند و انتظار ما از رئیس جمهوری این است که یک واحد صنعتی با اشتغالزایی حداقل ۵۰۰ نفر در خلخال ایجاد شود.

وی با بیان اینکه مردم خلخال از نبود جاده مناسب هم در مضیقه هستند، گفت: احداث تونل خلخال به اسالم  در این منطقه لازم و ضروری است.

نظری خواستار اختصاص ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای احداث سد هشتجین،تخصیص اعتبار برای فاضلاب خلخال ،تکمیل جاده کلور به درام و تسریع در عملیات اجرایی پایاب سد گیوی شد و گفت: سرمایه‌گذاری در بخش اشتغال در حال حاضر مهم‌تر از برخی زیرساخت‌ها است چراکه در چند سال اخیر دولت‌ها به اشتغال جوانان بی‌توجهی کردند و بجای اشتغال‌زایی سراغ زیرساخت‌ها رفتند که مشکلات عدیده‌ای را به وجود آورده است.

وی به تورم سرسام آور اشاره کرد و گفت::خواسته ما از رئیس‌جمهوری استفاده عادلانه از نیروی انسانی متخصص در مدیریت‌ها است بطوریکه در رده‌های مدیریتی به صورت عادلانه از جوانان استفاده نشده است.

تبعیض های ناروا در گذشته، علت محرومیت های فعلی

ولی اسماعیلی نماینده مردم شهرستان گرمی در مجلس  با بیان اینکه مشکلات موجود معلول علت در گذشته هستند، گفت: علت محرومیت های موجود تبعیض های ناروا  در گذشته است.

وی از توسعه نامتوازن  به عنوان مهمترین علت عقب ماندگی نام برد و گفت:تنها با عدالت محوری و نگاه متوازن  می توان به پیشرفت دست یافت.

اسماعیلی خواستار توزیع عادلانه ثروت در کشور و استان ها شد و گفت: تا زمانیکه نگاه ها تغییر نکند هیچ اتفاقی در کشور نخواهد افتاد.

این نماینده مجلس در ادامه سخنان خود به تشریح مشکلات شهرستان گرمی پرداخت و گفت: بی آبی امان مردم موران شهرستان گرمی را بریده است چراکه برای تامین آب شرب 10 کیلومتر مسافت طی می کنند.

وی به جمعیت شهرستان گرمی اشاره کرد و گفت: 10سال پیش شهرستان گرمی 125هزار نفر جمعیت داشت ولی بدلیل محرومیت ها و کم توجهی  دولت ها به این شهرستان امروز 62هزار نفر در این شهرستان زندگی می کنند.

اسماعیلی به هزینه کرد برای کاهش آسیب های اجتماعی در مناطق اشاره کرد و گفت: اگر همین هزینه ها در شهرستان های محروم سرمایه گذاری شود شاهد مهاجرت نخواهیم بود.

وی به راه های مواصلاتی نیز اشاره کرد و گفت: شهرستان گرمی 6 سال است که منتظر جاده سازی به متراژ 5 کیلومتر است که تا کنون محقق نشده و این بیانگر اوج مظلومیت است.

نماینده مردم شهرستان گرمی در مجلس از دولت سیزدهم خواست تا به داد شهرستان های مرزی رسیده و از این فرصت بهترین استفاده را ببرند چراکه استفاده از مرزها شعار دولت است.

اسماعیلی در پایان سخنان خود به مطالبه امام جمعه شهرستان گرمی نیز اشاره کرد و گفت:تکمیل سد عمارت خواسته به حق مردم گرمی است که منتظر اقدام عاجل بنیاد برکت در این زمینه هستند.

بارانداز ریلی، اقتصاد منطقه را شکوفا می کند

عباس جهانگیرزاده  نماینده مردم شهرستان های پارس آباد، بیله سوار و اصلاندوز در مجلس شورای اسلامی به مشکلات مردم این مناطق اشاره کرد و گفت: هفت ماه پیش منطقه آزاد تجاری و صنعتی استان در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسید ولی هنوز اقدامی در مکان‌یابی آن نشده است.

وی به موقعیت جغرافیایی و قابلیت‌های دشت مغان اشاره کرد و گفت:موقعیت جغرافیایی و ژئوپلیتیک بی‌نظیر این منطقه در مجاورت با قفقاز و روسیه، گمرک، فرودگاه، تولیدات عظیم دامی و کشاورزی،کشت و صنعت‌های بزرگ در کنار مردمانی مرزدار و غیور از جمله ویژگی‌های منطقه محروم و مرزی دشت مغان است.

جهانگیرزاده گفت: تمام سعی ما بر این است که بتوانیم از ظرفیت اراضی حاصلخیز دشت مغان نهایت استفاده را ببریم و با رفع مشکلات و موانع موجود به تمامی اهداف خود دست یابیم.

این نماینده مجلس به منطقه آزاد تجاری اشاره کرد و گفت: اجرای منطقه آزاد تجاری و صنعتی در حال حاضر به عنوان یک اولویت و نیاز مبرم برای توسعه اقتصادی است، به همین منظور درصدد هستیم با بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌ها به اهداف توسعه‌ای استان جامه عمل پوشانده و مشکلات و موانع موجود را برطرف کنیم.

وی به بارانداز ریلی نیز اشاره کرد و گفت:ایجاد بارانداز ریلی بین ۲ کشور جمهوری آذربایجان و ایران  گه گشای مشکلات اقتصادی و اشتغال استان اردبیل  که در این زمینه توافقات لازم  صورت گرفته است چراکه مغان  از ظرفیت‌های بسیار بالایی در حوزه کشاورزی برخوردار است که می‌توان با استفاده از آن بخشی از نیازهای بازار  روسیه و قفقاز را تامین کرد.

 بی مهری دولت گذشته به مشگین شهر بخشودنی نیست

محمود عباس زاده نماینده مردم مشگین شهر در مجلس نیز به بیان مشکلات مردم این شهرستان پرداخت و گفت: برای اولین بار در 40 سال گذشته سه قوه مققنه، مجریه و قضائیه متحدالشکل برای حل مشکلات مردم  بسیج شده اند که این امر نوید بخش آینده روشن برای کشور است.

وی به وضعیت دهک های پایین اشاره کرد و گفت:  مردم مناطق محروم از محبت دولت گذشته بی بهره ماندند بنابراین انتظار بالایی از دولت حامی محرومان دارد.

عباس زاده به بودچه 1400 اشاره کرد و بانتقاد از نحوه بودجه بندی گفت: متاسفانه بودجه عمرانی برای مشگین شهر تخصیص نیافته که امیدواریم این کاستی در بودجه 1401 جبران شود.

 قهرمانان تولید، نیازمند حمایت هستند

سید کاظم موسوی نماینده مردم اردبیل، نیر و نمین در مجلس شورای اسلامی در ادامه این جلسه بیه بیان مشکلات محلات 13 گانه اردبیل پرداخت و گفت: 180هزار نفر در مناطق حاشیه اردبیل زندگی می کنند که تنها پسوند آباد را به یدک می کشند اما کوچکتریت آثاری از آبادی در این مناطق وجود ندارد.

موسوی به برخی مشکلات حوزه انتخابیه خود اشاره کرد و گفت: ما از پتروشیمی محرومیم و صنایع تبدیلی نیز نداریم با این حال کارخانه‌های راکد هم زیاد داریم در کنار همه این مسائل از لحاظ مواد اولیه و سرمایه در گردش نیز در منطقه با کمبود مواجهه هستیم.

وی تصریح کرد: قهرمانان تولید در منطقه با مشکلات زیادی روبرو بوده و نیازمند حمایت هستند.

موسوی به جوانان مبتکر و پای کار در مناطق حاشیه اردبیل اشاره کرد و گفت: مشکلات زیادی بر سر راه اشتغال جوانان اردبیل وجود دارد.

وی  به تسریع در اجرای راه‌آهن اردبیل و تداوم آن به پارس‌آباد اشاره کرد و گفت: با این اقدام اردبیل به کریدور شمال به جنوب وصل می‌شود .

این نماینده مجلس به منطقه آزاد تجاری استان اردبیل نیز اشاره کرد و گفت: منطقه چالدران دارای 313هزار هکتار است در حالیکه منطقه آزاد استان اردبیل 10 هزار و پانصد کیلیومتر وسعت دارد بنابراین لازم است حودو این منطقه هرچه سریعتر توسط مراجع ذیربط  تعیین شود بطوریکه هر 4 شهرستانپارس‌آباد ، بیله‌سوار، گرمی و نمین را تحت پوشش  قرار دهد.

وی در پایان سخنان خود به خسارات کرونا به جامعه هتلداران سرعین نیز اشاره کرد و گفت: هتل های 100میلیاردی امروز بدلیل فقدان درامد در ایام کرونا به اجرا گذاشته شده اند که لازم در انخصوص نیز تمهیدات خاصی اندیشه شود.

حل مشکلات مناطق مخروم، باعث کاهش نرخ مهاحرت می شود

علی نیکزاد نماینده مردم اردبیل، نیر،نمین و سرعین نیز در این جلسه با بیان اینکهاساس دستور رئیس‌ جمهوری باید مبنای حرکتی وزرا  باشد گفت: اگر همه مسئولان تلاش کنند استان اردبیل در همه بخش‌ها به شاخص متوسط کشوری خواهد رسید

وی  به وضعیت حاکم بر کشور و شرایط تحویل دولت  اشاره کرد و گفت: تورم ، وضعیت خزانه و تعهداتی که دولت قبلی ایجاد کرد چه بود همه این مسائل شرایط خوبی را برای کشور رقم نزده است با این حال همه قوا دست به داده اند تا با رفع موانع این بحران نیز عبور کنیم.

وی با بیان اینکه نرخ مهاجرت به ۲۲ درصد رسیده است به مشکلات جاری استان اشاره کرد و گفت:مشکلات مربوط به آب شرب ، آب کشاورزی ، وضعیت معیشتی ، راه‌ها ، اینترنت و اجرای طرح هادی که خواسته روستاها است اگر در کنار اقتصاد روستاها حل نشود این درصد مهاجرت از روستاها به شهرها بیش از این افزایش خواهد یافت.

 

انتهای پیام/ج