نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

سرویس: سیاسی کد خبر: 9363 ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴

کارشناس مسائل سیاسی و اجتماعی:

بسیج،بن بست شکن معضلات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است/ پویایی بسیج، مهمترین جریان اثرگذار در تمدن سازی نوین است + فیلم

یک کارشناس مسائل سیاسی و اجتماعی با بیان اینکه بسیج بن بست شکن معضلات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در کشور است، گفت: فرهنگ بسیج،در واقع بزرگ ترین ره نامه در مسیر توسعه جهانی است.

بسیج،بن بست شکن معضلات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است/ پویایی بسیج، مهمترین جریان اثرگذار در تمدن سازی نوین است + فیلم

به گزارش ابصارخبر، دکتر بهنام صحرانورد کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با سبلان ما ، به تشریح نقش بسیج در جهاد تبیین و نهضت روشنگری در راستای جنگ نرم پرداخت و گفت: بسیجیان باید با توجه به محورهای هفتگانه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی حرکت کنند تا اقتدار بسیج به تحقق تمدن نوین اسلامی کمک کند.

دانلود مصاحبه تصویری دکتر صحرانورد

وی به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص تمدن سازی اشاره کرد و گفت: به تعبیر مقام معظم رهبری ما در فرایند رسیدن به تمدن نوین اسلامی در سومین مرحله قرار گرفته ایم بطوریکه پس از شکل گیری انقلاب اسلامی و نظام اسلامی بحث جامعه اسلامی به عنوان یکی از مهم‌ترین مولفه‌های این حوزه مطرح می‌شود، در این حوزه مولفه‌های مختلف نرم‌ افزاری و سخت افزاری می‌توانند نقش آفرینی کنند و مورد کاوش قرار گیرد که یکی از آن‌ها بسیج است.

استاد دانشگاه محقق اردبیلی به نقش تاثیرگذار بسیج در تحقق تمدن نوین اسلامی اشاره کرد و گفت: مفهوم بسیج، مفهومی بسیار گسترده و عام است بطوری‌که شامل تمامی نیروهای سیاسی و کنشگران و فعالان مدنی می‌شود و امروز در دهه پنجم انقلاب اسلامی که درگیر دو مسئله مهم تحریم و تحریف هستیم بسیجیان باید با توجه به محورهای هفتگانه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی حرکت کند تا اقتدار بسیج به تحقق تمدن نوین اسلامی کمک کند.

وی تصریح کرد: بدون شک امروزه فعالیت‌های بسیج هم در حوزه‌های ماهیتی و هم در حوزه‌های فناوری نیازمند پویایی و دگردیسی است و این پویایی ماهیتی و فناورانه در عرصه‌های مختلف به ویژه در مواقع و شرایط بحرانی و بلایای اجتماعی خود را نشان می‌دهد.

صحرانورد با بیان اینکه نقش بسیج در رویدادها و مسائل کشور بسیار گسترده و فراگیر است، گفت: ما باید این موضوع را در نظر بگیریم تا بتوانیم یک بن بست شکنی در حل معضلات اجتماعی داشته باشیم چراکه بسیج در حوزه‌های مختلف مدنی، شهروندی، اجتماعی و فرهنگی 

استاد دانشگاه محقق اردبیلی گفت: اگر امروز از اقتدار بسیج در ایجاد و تحقق تمدن نوین اسلامی صحبت می‌شود بدون شک یکی از مهم‌ترین جریانات خاص اثرگذار در این مسیر بحث استفاده از علم و پویایی بسیج در بهره‌گیری از دانش در معنای عام است و قطعا این دانش به عبور ما از سختی‌ها و شرایطی که در آن قرار گرفته‌ایم کمک خواهد کرد.

وی به بیانات مقام معظم رهبری در راستای تمدن سازی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر باید عناصر بسیج و هر بسیجی بتواند خود را مجهز و مسلح به علم روز کند تا بتواند در مسیر تمدن سازی نوین اسلامی به صورت جهادی گام بردارد بنابراین امروز استفاده از علم و سپردن امور به جریان علم و پرهیز از شتاب زدگی یکی از مسائل مهم و اساسی در این عرصه است.

صحرانورد عمل مجاهدانه در کنار تعهد اجتماعی، آرمان‌گرایی واقع بینانه و عمل هوشمندانه را از دیگر توصیه.های مقام معظم رهبری برای بسیج مقتدر عنوان کرد و گفت: این مسیری است ‌که هر کدام از این موارد می‌تواند اقیانوسی از امواج را در جامعه و در حوزه‌های مختلف اجتماعی ایجاد کند.

وی به مدیریت جهادی و تجربیات دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: حرکت مدیران و مسئولان نظام بر مبنای مدیریت جهادی  و استفاده از تجربیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس  می تواند در تمدن سازی راهگشا شود.

این کارشناس مسائل سیاسی از زمین‌گیر کردن آمریکایی‌ها در خلیج فارس به عنوان نمونه بارز  حرکت جهادی و بهرمندی از تجربیات دفاع مقدس نام برد و گفت: بسیجیان و سبزپوشان ولایت با زمین‌گیر کردن حرکت مذبوحانه آمریکا‌یی‌ها در خلیج همیشه فارس توانستند اقتدار انقلاب اسلامی را به نمایش بگذارند و این یکی از همان لایه‌های حرکت هوشمندانه و استفاده از علوم بر مبنای بند دوم اصل دوم قانون اساسی که بحث استفاده از علم، فناوری و تجربه را مطرح می‌کند است .

وی به شهادت حاج قاسم سلیمانی نیز اشاره کرد و گفت: موشک باران بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در عراق در واکنش سریع به حرکت دشمن در به شهادت رساندن سردار دلها، شهید حاج قاسم سلیمانی بود که آن نیز برگرفته از علم و دانش در دفاع از ارزش های اسلام و سرزمین های اسلامی است.

استاد دانشگاه محقق اردبیلی در ادامه سخنان خود به لزوم ترویج فرهنگ بسیج در جامعه اشاره کرد و گفت: امروز باید بسیج را از یک تشکل مشخص به سمت لایه‌های جامعه ببریم تا فضای اجتماعی جامعه، بسیجی وار به سمت پیشرفت و تعالی همه جانبه حرکت کند.

وی از بسیج به عنوان نیروی صف شکن در عرصه ها و میادین مختلف نام برد و گفت: روحیه بسیجی از برکات انقلاب اسلامی است که در دفاع مقدس به تجلی رسید و امروز نیز همین روحیه تسهیل گر حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی است و در این راستا بسیج به عنوان نیروی صف شکن و راهبردی نقش به سزایی خواهد داشت.

صحرانورد به فرایند انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: وقتی ما از فرایند پنجگانه انقلاب اسلامی صحبت می‌کنیم در مرحله نهایی به تمدن نوین اسلامی می‌رسیم که بدون شک این مفهوم تمدن، اختصاص به یک مدنیت و مدیریت  ندارد بلکه فضا و اتمسفر  آن به صورت جهانی است و بینش، باور و ارزش عام و جهان شمول را در خود دارد که برای ابدال این فرهنگ در گفتمان ملل دیگر به ویژه در جهان اسلام و حتی فراتر از آن در نظام بین المللی ما می‌توانیم از طریق عناصری همچون استفاده از گفتمان بسیج در فرهنگ ملل دیگر، برگزاری نشست‌ها و همایش‌های مختلف و استفاده از تجارب این نیرو در نظام بین الملل به ویژه در تصمیم سازی‌ها و تصمیم گیری‌ها، استفاده از ابزار هنر و ورود غیر مستقیم به ادبیات گفتمانی دنیا، گفتمان مقاومت در برابر هژمونی استکبار جهانی و همچنین فراتر از همه حضور موثر و مداوم در تحولات منطقه و اثرگذاری بر تحولات منطقه و زمین‌گیر کردن نقشه‌های دشمنان برای بسیج در عرصه بین المللی نیز کارنامه مقتدرانه و درخشان در نظر بگیریم.

 

گفتگو: مهدی جدی - پویا حاجی وند

انتهای پیام/ج