نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

سرویس: فرهنگی و اجتماعی کد خبر: 9442 ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷

در نشست وحدت حوزه و دانشگاه اردبیل مطرح شد؛

تربیت نیروی انسانی در تراز انقلاب، نیازمند سرمایه گذاری در حوزه علوم انسانی است/ هفته پژوهش سرآغاز تعامل پژوهشی بین اساتید حوزه و دانشگاه

مدیر حوزه های علمیه استان اردبیل به فعالیت های مشترک حوزه و دانشگاه اشاره کرد و گفت: حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی و تحقق این امر مهم مستلزم تعامل و همکاری اساتید و فرهیختگان حوزه و دانشگاه است.

تربیت نیروی انسانی در تراز انقلاب، نیازمند سرمایه گذاری در حوزه علوم انسانی است/ هفته پژوهش سرآغاز تعامل پژوهشی بین اساتید حوزه و دانشگاه

به گزارش ابصارخبر، بعد از ظهر امروز نشست هم اندیشی اساتید حوزه و دانشگاه همزمان با سالروز شهادت آیت الله مفتح و سالروز وحدت حوزه و دانشگاه با حضور جمعی از اساتید و اندیشمندان حوزه و دانشگاه های استان اردبیل در سالن شهید خودسیانی دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

حوزه و دانشگاه دو بال علمی کشور هستند

دکتر عزیز حبیبی  رئیس دانشگاه محقق اردبیلی در ابتدای این نشست به اهمیت گرامیداشت سالروز وحدت حوزه و دانشگاه پرداخت و گفت: دانشگاه ها و حوزه های علمیه دو بازوی علمی کشور هستند که باید تلاش کنیم با نعامل این دو نهاد، کشور به سمت تعالی و پیشرفت روزافزون تری گام بردارد..

وی به دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: در این شرایط سخت باید حوزه و دانشگاه به عنوان دو بال علمی کشور با مودت و همدلی بیشتر به مقابله با توطئه ها دشمنان پرداخته و برای توسعه کشور تلاش کنند.

وحدت حوزه و دانشگاه، عملی و میدانی می شود

حجت الاسلام عبدالله حسنی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان اردبیل در این همایش با بیان اینکه امروز وحدت حوزه و دانشگاه باید به صورت عملی و میدانی پیش برود، گفت: برگزاری محافل علمی در واقع تکریم از مقام علم، دانش و خردورزی است

وی در ادامه سخنان خود به الگوی سبک زندگی فاطمی اشاره کرد و گفت: حضرت فاطمه الزهرا(س) تا آخر عمر از ولایت و حریم ولایت دفاع کرد بنابراین بهترین الگو برای ولایتمداری است.

دفاع از حریم ولایت بزرگترین وظیفه اساتید حوزه و دانشگاه

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان  با بیان اینکه دفاع از حریم ولایت بزرگترین وظیفه ما در برهه کنونی است، گفت: باید همه قلم های علما و متفکرین ما از حوزه و دانشگاه در دفاع از ولایت به کار روند و در جهاد تبیین ایفای نقش کنند.

وی به حضورآمریکا در عراق اشاره کرد و گفت: آمریکا در اولین اقدام خود در عراق 500 دانشمند این کشور را قتل عام کردند تا این کشور از علم و دانش به آنها وابسته باشد.

حجت الاسلام حسنی به ترور دانشمندان هسته ای ما نیز اشاره کرد و گفت: دشمنان چشم دیدن اساتید، دانشمندان و فضلای ما را هم ندارند  و فکر می کنند با به شهادت رساند دانشمندان می توانند جلوی پیشرفت ایران اسلامی را بگیرند در حالیکه ایران پر از جوانان متفکر و فرهیخته ای است که با دست یابی به قله رفیع علم و دانش به فناوری های بومی دست یافته اند که از بین رفتنی نیست.

وی به جنگ نرم نیز اشاره کرد و با بیان اینکه امروز دشمنان می خواهند با تسخیر ذهن ها فاتح تبرد مجازی شوند گفت: اساتید حوزه و دانشگاه در این میدان می توانند با تولید محتوا ی مناسب و نهضت روشنگری ضمن نقش آفرینی در جهاد تبیین، نقشه های دشمنان در این نبرد را نیز خنثی کنند.

لزوم آشنایی با اقتضائات زمان و باورهای نسل جوان

حجت الاسلام مهدی نوروزی مدیر حوزه های علمیه استان اردبیل نیز گفت: تربیت نسل های جدید برای آینده، مهمترین کار حوزه و دانشگاه در زمان فعلی است.

وی به ذائقه و طرز تفکر نسل فعلی اشاره کرد و با بیان اینکه تکثرگرایی اعتقادی  ویژگی بارز دوره پسامدرنیته است، گفت: فرهیختگان حوزه و دانشگاه باید در  این راستا گام بردارند تا با تولید محتوای خوب ضمن اقنای جوانان، در جبهه مقابل نیز حرف برای گفتن داشته باشند.

وی با بیان اینکه شناسایی دغدغه های نسل فعلی، اقتضائات و باورهای جوانان و رفع آنها بصورت منطقی و اصولی کار مشترک حوزه و دانشگاه است، گفت: جوانان امروز با قرار گرفتن در دام های دشمنان در شبکه های اجتماعی با ذهن های اشفته وارد فضای دانشگاه می شوند بنابراین همه ما باید تلاش کنیم تا با شبهه زدایی از نسل جوان آنها را مهیای ورود به جامعه آرمانی کنیم.

این مبلغ اسلامی به مقایسه دوران مدرنیته و پسامدرنیته پرداخت و گفت: تحریف واقعیت از خصوصیات عصر حاضر است چراکه دشمنان درصدد هستند با راه اندازی بازی های ذهنی  و به شوخی گرفتن مسائل، واقیت ها را کم رنگ کنند.

وی با بیان اینکه امروز سلبیریتی ها در فضای مجازی میدان داری می کنند گفت: علما و متفکرین باید با اتخاذ تدابیری از الگو شدن سلبیریتی ها برای نسل جوان  پیشگیری کنند.

تربیت نیروی انسانی در تراز  انقلاب، نیازمند سرمایه گذاری در حوزه علوم انسانی است

حجت الاسلام نوروزی به دوران افول تمدن غرب اشاره کرد و گفت: امروز باید با تشخیص اقتضائات زمان مانع تکثرگرایی افکار پسامدرنیته در جامعه شویم.

وی لزوم تفکر در حوزه علوم انسانی را متذکر شد و گفت: تربیت نیروی انسانی در تراز ارزش های اسلامی نیازمند سرمایه گذاری در حوزه علوم انسانی است.

مدیر حوزه های علمیه استان اردبیل به فعالیت های مشترک حوزه و دانشگاه اشاره کرد و گفت: حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی و تحقق این امر مهم مستلزم تعامل و همکاری اساتید و فرهیختگان حوزه و دانشگاه است. تا با شبهه زدایی و رفع مسائل پسامدرنیته به سمت ایجاد جامعه آرمانی گام برداریم.

لزوم ایجاد فرصت مطالعاتی مشترک در حوزه و دانشگاه

دکتر محمد نریمانی عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی  نیز گفت: وقتی صحبت از تعامل و همکاری حوزه و دانشگاه است باید از همدیگر و ظرفیت های این دو نهاد شناخت کافی حاصل شود

وی خواستار تعامل و پژوهش مشترک بین اساتید حوزه و دانشگاه شد و گفت: انجام کار اثربخش مستلزم تقسیم کار است  و در این راه انجمن های علمی بین رشته ای مجوز دار می توانند نقش مهمی در ایجاد تعامل ایفا کنند.

نریمانی به ایجاد فرصت های مطالعاتی مشترک در حوزه و دانشگاه اشاره کرد و گفت: فرصت مطالعاتی تنها در سفر به خارج از کشور خلاصه نمی شود و با نگاه درون کشور و دیدن ظرفیت های داخلی همجون حوزه های علمیه هم می توان دانش افزایی کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی فراهم کردن فرصت مطالعاتی هیات علمی در حوزه های علمیه را اولویت امروز حوزه و دانشگاه عنوان کرد و گفت: هرگاه علم و دین در کنار هم قرار گرفته اند تولیدات اثربخش بوده است.

وی از راه اندازی مجلات علمی مشترک به عنوان یکی دیگر از راه های افزایش تعامل اساتید حوزه و دانشگاه نام برد و گفت: در کنار برگزاری کرسی های نظریه پردازی مشترک می توان با راه اندازی جشنواره های علمی در حوزه های مختلف ضمن آشنایی با نظرات و ایده های محققین حوزه و دانشگاه گام های مثبتی در راستای تحقق جامعه آرمانی برداشت.

هفته پژوهش سرآغاز تعامل پژوهشی بین اساتید حوزه و دانشگاه

این پژوهشگر برجسته حوزه علوم انسانی به هفته پژوهش نیز اشاره کرد و گفت: در برنامه های گرامیداشت هفته پژوهش باید یک روز نیز به پژوهشگران حوزوی اختصاص یافته و از پژوهشگران حوزه در کنار پژوهشگران دانشگاهی نیز تجلیل شود چراکه معتقدم حوزویان، پژوهشگران عمیق و سخت کوشی هستند که در حیطه علوم تحت فعالیت از سرآمدان هستند.

وی با بیان اینکه هفته پژوهش سرآغاز تعامل پژوهشی بین اساتید حوزه و دانشگاه است، گفت: اساتید دانشگاه در زمینه پژوهش می توانند به طلاب مشاوره های پژوهشی داده  و حوزویان نیز در علوم مشترک به عنوان مدرس متعهد در تربیت دانشجوبان ایفای نقش کنند.

وی خواستار عملیاتی کردن  تعامل بین اساتید حوزه و دانشگاه شد و گفت: احساس نیاز به تعامل عملی حوزه و دانشگاه باید در کشور نهادینه شود تا ایده ها به واقعیت تبدیل شوند.

افسانه جهانی نماینده حوزه های علمیه خواهران نیز در این نشست گفت: باید برای تربیت افراد صاحبنظر و توانمند همگام با جنبش نرم افزاری و پشتیبانی از تحکیم آرمان های انقلاب اسلامی بیشتر تلاش کنیم.

 

انتهای پیام/ج