سرویس: حسینیه شهدا کد خبر: 9558 ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱

در همایش بزرگداشت ۳۸ شهید طلبه و روحانی استان اردبیل مطرح شد؛

روحانیت در طول تاریخ ایران اسلامی سنگ تمام گذاشته‌اند / حسن باقری، شهید بهشتی دفاع مقدس بود

همرزم سردار شهید قاسم سلیمانی به تبیین نقش روحانیت در پاسداری از ارزش های اسلامی پرداخت و گفت: حاج قاسم سلیمانی بعد از دوران دفاع مقدس،شهیدان حسن باقری و مهدی باکری را الگوی خود قرارداد .

روحانیت در طول تاریخ ایران اسلامی سنگ تمام گذاشته‌اند / حسن باقری، شهید بهشتی دفاع مقدس بود

به گزارش ابصارخبر، همایش بزرگداشت ۳۸ شهید طلبه و روحانی استان اردبیل با شعار از تعهد سرخ، از حجره تا سنگر با حضور مسئولان نظامی و استانی، خانواده های شهدا و جمعی از روحانیون اردبیل با سخنرانی دکتر غفور کارگری از همرزمان سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل  شب یکشنبه در سالن ولایت اردبیل برگزار شد.

ویرایش مطلب #9558

روحانیون آذری زبان، رسالتشان فرامرزی است/ الگوی حاج قاسم، مهدی باکری بود/حسن باقری، شهید بهشتی دفاع مقدس بود

دکتر غفور کارگری از یادگاران دوران دفاع مقدس و همرزم سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در این همایش به بیان خاطراتی از دوران دفاع مقدس به ویژه سرداران شهید مهدی باکری و حاج قاسم سلیمانی پرداخت و گفت: روحانیون منطقه به عنوان پرچمداران دفاع از حق و حقیقت وظیفه خطیری در راستای هدایت مردم منطقه به ویژه آذری های جهان اسلام دارند.

کارگری در ادامه سخنان خودبه تبیین ویژگی‌های شخصیتی حاج قاسم سلیمانی در سنگر مجاهدت در راه اسلام پرداخت و گفت: آنهایی که می‌خواهند حاج قاسم سلیمانی را تنها در کسوت نظامی محدود و محصور کنند بدانند که سایر ابعاد شخصیتی حاج قاسم بسیار فراتر از بُعد نظامی این فرهیخته  و مجاهد جهان اسلام است.

وی با بیان اینکه حاج قاسم یک دیپلمات برجسته در سطح جهان بود، گفت: این شخصیت فرهیخته علاوه بر بُعد نظامی و دیپلمات، فردی ادیب و  آینده نگر بود.

این یادگار دوران دفاع مقدس با بیان اینکه شهیدان حاج احمد کاظمی، مهدی باکری و حسن باقری شهدایی بودند که حاج قاسم با آنها در ارتباط معنوی بود، گفت: سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بعد از دوران دفاع مقدس حسن باقری و مهدی باکری را الگوی خود در تمام اعمال و رفتارش قرار داده بود.

وی با بیان اینکه متاسفانه تاکنون حق مطلب درباره سردار شهید حسن باقری ادا نشده و این فرمانده بزرگ همچنان در گمنامی هستند، گفت: تنها شخصیتی های بزرگی چون حاج قاسم سلیمانی عظمت و بزرگی این شهید والامقام را درک کرده و همواره تکریم می کردند.

وی تعبیر حاج قاسم در مورد حسن باقری را یادآور شد و گفت: حسن باقری شهید بهشتی جنگ تحمیلی بود چراکه بعد از شهادت این نابغه و استراتژیست بزرگ، در کار گره افتاد و تا پایان جنگ آنچنان که باید این گره ها گشوده نشد.

کارگری در ادامه سخنان خود به دومین الگوی زندگی حاج قاسم سلیمانی اشاره کرد و گفت: حاج قاسم شیفته و دلباخته مهدی باکری بود چنانچه جمله معروف آقا مهدی،یعنی خدایا من را پاکیزه بپذیر، همواره همراه حاج قاسم بود و حتی سه روز پیش از شهادت این قهرمان جهان اسلام، وی جمله معروف شهید باکری را بازنویسی کرده بود.

وی در ادامه سخنان خود به حساسیت و ارادت ویژه حاج قاسم به شهدا اشاره کرد و گفت: وقتی در بحبوحه های جنگ، درخواست ها را لیست  و خدمت وی ارائه می کردیم  و وی تمایل به اجابت نداشت، متوسل به شهدا به ویژه آقا مهدی باکری می شدیم و وی تسلیم می شد.

 این یادگار دوران دفاع مقدس در بخش دیگری از سخنان خود به دوران انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: اردبیل به نسبت جمعیت خود بیشترین اعزام در استان آذربایجان شرق که آن زمان اردبیل زیر مجموعه ان استان بود داشت.

وی صفا و صمیمیت و اخلاق مداری مردم اردبیل را یاداور شد و گفت: اردبیل در قدیم الایام در سایه عالمان بزرگی که داشت در اخلاق و رفتار سرآمد دوران بوده است.

همرزم حاج قاسم سلیمانی در بخش دیگری از سخنان خود به وظایف مردم در برابر شهدا اشاره کرد و گفت: مردم به ویژه جوانان باید با شهدا ارتباط معنوی بسیار نزدیک برقرار کنند.

وی با بیان اینکه هر یک از جوانان باید یک شهید را انتخاب و ارتباط معنوی خاصی با وی برقرار کند، گفت: ذکر صلوات و فاتحه و استمداد از شهدا نباید فراموش شود.

کارگری ارتباط عمیق حاج قاسم با مهدی باکری را یادآور شد و گفت: وی نیز همچون رهبر معظم انقلاب اسلامی معتقد بود علاوه بر چهره مومن باکری،دل خاضع و خاشع این رزمنده جهادگر و انقلابی مملو از ایمان به خدا بود.

وی با بیان اینکه نباید از یاد و خاطره شهدا لحظه ای غافل شویم، گفت: همه باید تلاش کنند تا آرمان و فرهنگ شهدا را در جامعه بسط و گسترش دهند چراکه شهدا عملا با ارزش ترین دارایی خود را در طبق اخلاص گذاشتند.

این یادگار دوران دفاع مقدس در ادامه سخنان خود به شهدای روحانی نیز اشاره کرد و گفت: همه شهدای گرانقدر ما، تربیت شدگان مذهب جعفری امام صادق(ع) هستند که علما و روحانیون در ادامه مسیر، آنها را تربیت و پرورش دادند.

وی با بیان اینکه روحانیت از بدو پیدایش در مسیر مبارزه با ظلم و استبداد بوده است، گفت: علما و روحانیون هدایت جوامع را عهده دار هستند.

کارگری با بیان اینکه روشنگری جوامع با روحانیت است، گفت:این قشر فرهیخته در دوران دفاع مقدس نیز با حضور در جبهه های حق علیه باطل علاوه بر کار تبلیغی با پوشیدن لباس رزم ،جان خود را نیز تقدیم اسلام و انقلاب کردند به طوری نسبت به جمعیت خود، بالاترین آمار شهدا در دوران دفاع مقدس را دارند.

وی از علمای تراز اولی چون نواب صفوی، غفاری و سعیدی به عنوان مبارزان انقلابی علیه طاغوت زمان نام برد و گفت: بعد از انقلاب نیز  این قشر فرهیخته علاوه بر امامت جمعه ،رسالت و ماموریت در زمینه های روح افزایی و بسط و گسترش معنویت در جامعه و ایجاد تقدس در جبهه را بر عهده داشتند.

همرزم سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به سخنان علمای تراز اول کشور در رابطه با شهدا اشاره کرد و گفت: ارادت ویژه علمایی چون امام خمینی(ره) آیت الله مشگینی(ره)،آیت الله جوادی عاملی در رابطه با شهدا زبانزد خاص و عام است.

وی از آیت الله مروج، امام جعه فقید اردبیل به نیکی نام برد و گفت: آیت الله مروج مثل باران بود و همه مردم استان مانند یک پدر از وی بهرمند می شدند.

کارگری در پایان سخنان خود به ویژگی های انسان کامل از دیدگاه شهید مطهری اشاره کرد و گفت: همه این ارزش ها در حاج قاسم سلیمانی متجلی بود چراکه وی اهل علم و مطالعه و مهمتر از آن، عمل به دانسته ها و داشته ها بود.

وی با بیان اینکه اسلام، دین فرامرزی است به کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت: امروز در کشورهای همسایه به ویژه آذربایجان، آسیای میانه و حوه قفقاز دشمن سعی دارد تا مانع از نفوذ اندیشه‌های ناب محمدی شود و با زندانی کردن روحانیون و نقش آفرین در سنگر مجاهدت، در تلاش برای محدود کردن فعالیت‌های دینی و اسلامی در این مناطق هستند.

وی محکومیت یک روحانی در یکی از کشورهای همسایه به دلیل اعتقادی و دفاع از ارزش های دینی را یادآور  شد و گفت: وقتی این روحانی به دلایل غیر منطقی به ۱۱ سال زندان محکوم شد، وی به قاضی دادگاه گفت حکمم را ۱۴ سال کنید تا به نیت هرسال یک معصوم(ع) ، زندان را تحمل کنم.

کارگری در پایان از روحانیون خواست رسالت خودشان را به آذری زبانان  در منطقه انجام دهند تا وظیفه دینی خود برابر مردم مسلمان این مناطق را به نحو احسن انجام داده باشند.

 

روحانیت در طول تاریخ ایران اسلامی سنگ تمام گذاشته‌اند/ بانوان نقش مهمی در برچیدن آداب و رسوم غلط رایج در جامعه دارند

 آیت‌الله سیدحسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در این همایش به وظایف روحانیون در عصر حاضر اشاره کرد و گفت: در برابر رسالت و وظایفی که انجام می‌دهیم باید مسئولیت خود را به نحو احسن انجام دهیم چراکه خداوند در برابر تکالیفی که به بندگانش می‌دهد جواب و اعمال خوب می‌خواهد.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل گفت: روحانیت در طول تاریخ شکوهمند ایران اسلامی سنگ تمام گذاشته‌اند به طوری که در تمام حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و دفاعی پیش قدم بوده و چهار هزار شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده‌اند.

وی افزود: شهدای ایران اسلامی که در راس آن‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی قرار دارد، سبب شده‌اند تا وجهه دشمن مخدوش شده و ضربه سنگینی به استکبار جهانی وارد شود.

آیت الله عاملی تصریح کرد: کشور ما هرچه دارد به برکت خون شهدا است و این شهدا بودند که با نثار خون خود سبب سرافرازی و بقای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شده‌اند.

آیت‌الله عاملی با بیان اینکه قبل از انقلاب اسلامی کشور در همه عرصه‌ها تحقیر شده بود و حرفی برای گفتن نداشت، گفت: به برکت خون شهدا، اکنون توان علمی کشور افزایش چشمگیری داشته و در حوزه‌های مختلف دستاوردهای مناسبی کسب شده است.

وی گفت: انسان در قبال تمام اعمال خود در برابر خداوند پاسخگو خواهد بود، لذا مسئولیت انسان علاوه بر خود در قبال امت نیز پابرجا است و باید در برابر نعمت‌های خداوند اعمال حسنه انجام دهد.

امام جمعه اردبیل در ادامه سخنان خود با بیان اینکه هر کس با امام خود محشور خواهد شد، گفت: خداوند می‌فرماید حتی اگر میل به ظالم داده شود گناهکار خواهید بود.

آیت الله عاملی به رسالت ائمه معصومین(ع) اشاره کرد و گفت: ماموریت امام حسین(ع) برگرفته از اصول بود تا در برابر ظلم کوتاهی نشود.

وی آیات قرآن کریم درباره حضرت موسی(ع) را یادآور شد و گفت:  خداوند به بندگانش غیرت دارد و نمی‌خواهد به دست فرعونیان بسپارد چراکه خداوند قلب ما را  پرورانده و به حضرت موسی(ع) فرموده تا اجازه ندهد فرعون تولیت مردم را به دست بگیرد.

آیت الله عاملی با بیان اینکه حضرت ابراهیم(ع) و موسی(ع) از خداوند خواسته بودند تا امامت را بر عهده آنها قرار دهد ، گفت: خداوند تربیت انسان را از پیامبران خواسته بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به آداب و رسوم رایج در کشور و رسالت بانوان فعال در زمینه معارف اسلامی اشاره کرد و گفت: در این زمینه انتظار داریم بانوان فرهیخته و دغدغمند در محافل خانگی با برچیدن آداب و رسوم غلط رایج شده در زمینه های مختلف زندگی همچون ازدواج و برخی اقدامات نامتعارف دیگر سنت های غلط شکسته شود و این امر هزاران مرتبه برابر بالاتر از محافل مذهبی در منازل است. 

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل به شهدای روحانی و مدافعان حرم نیز اشاره کرد و گفت: امروز شهید سلیمانی‌ها با ایثار خود در جامعه، سیطره دشمنان را برچیده و این یک سیستم جهانی است که برگرفته از خون شهدا است.

حجت الاسلام میثم فیاضی مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه حضرت عباس (ع) استان اردبیل در این مراسم به لزوم برگزاری همایش ها و کنگره ها برای شهدا اشاره کرد و گفت: این همایش بزرگ به مناسبت برگزاری کنگره ۴۰ هزار شهید والامقام روحانی که  اول اسفند ماه سالجاری در مصلی قم برگزار می‌شود و در راستای کنگره ملی  3400 شهید استان اردبیل با هدف تکریم خانواده های ۳۸ شهید طلبه و روحانی استان اردبیل  برگزار می‌ شود تا مجاهدت‌های طلاب و روحانیون بیش از گذشته در جامعه تبیین شود.

وی با بیان اینکه روحانیون در همه مقاطع انقلاب اسلامی پیشرو و پیشتاز بودند، گفت: روحانیون در هشت سال دفاع مقدس نیز به نسبت جمعیت خود بیشترین شهدا و ایثارگر را تقدیم انقلاب کردند.

حجت الاسلام فیاضی با بیان اینکه دشمن امروز با ناامیدی از جنگ سخت به جنگ نرم فرهنگی در کنار جنگ ترکیبی روی آورده است، گفت: غایت تلاش استکبار ایجاد شکاف عمیق بین مردم با حاکمیت است که در این مسیر با حربه‌های شیطانی سعی می‌کند ملت ایران را ناامید نشان دهد.

وی  ویژگی ملت ایران را بصیرت و آگاهی حضور در صحنه توصیف کرد و گفت: تمام شیطنت استکبار جهانی در راهپیمایی یوم الله ۲۲ بهمن خنثی خواهد شد.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه حضرت عباس (ع) استان اردبیل ادامه داد: روحانیت و مرجعیت شیعه آگاه و بابصیرت از سنگر اسلام و معنویت دفاع می‌کنند و اجازه نمی‌دهند دشمنان در این میدان اهداف شوم خود را دنبال کنند.

نماهنگ شهدای روحانی استان اردبیل، شعرخوانی و مداحی ، رونمایی از نرم افزار اندروید شهدای روحانی و تجلیل از خانواده های شهدای روحانی استان از جمله برنامه های این مراسم در اردبیل بود.

 

 

فیلم و عکس: مهدی جدی

 

انتهای پیام/ج