نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها

سرویس: ورزشی کد خبر: 9613 ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵

در کارگاه آموزشی بازی های بومی و محلی اردبیل مطرح شد؛

اصحاب رسانه یار و یاور هیات های ورزشی هستند/ شناسایی بیش از 2500 بازی بومی و محلی در کشور

کارگاه آموزشی بازی های بومی و محلی ویژه خبرنگاران با هدف ترویج و گسترش بازی های بومی و محلی در اردبیل برگزار شد.

اصحاب رسانه یار و یاور هیات های ورزشی هستند/ شناسایی بیش از 2500 بازی بومی و محلی در کشور

به گزارش ابصارخبر، کارگاه آموزشی بازی های بومی و محلی ویژه خبرنگاران با حضور جمعی از اصحاب رسانه با حضور سید خلیل حسینی مدیر روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان، علی تقی زاده رییس و مهین رحیمی نائب رئیس هیات ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی عصر امروز در سالن اجتماعات ورزشگاه جهان پهلوان حسین رضازاده اردبیل برگزار شد.

اصحاب رسانه یار و یاور هیات های ورزشی هستند

سید خلیل حسینی مدیر روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان استان در این کارگاه آموزشی به لزوم احیای بازی های بومی و محلی به ویژه در روستاهای استان اردبیل پرداخت و گفت: اصحاب رسانه در بازشناسایی آداب و سنت های بومی و محلی و میراث معنوی آبا و اجدادی این سرزمین کهن نقش به سزایی دارند.

وی با بیان اینکه اصحاب رسانه یار و یاور هیات های ورزشی در انجام رسالت خود در امر نشاط جامعه و سلامت جسمی و روحی شهروندان هستند، گفت: آشنایی اصحاب رسانه با بازی های بومی و محلی نقش تعیین کننده ای در ترویج و بسط و گسترش بازی های بومی و فراموش شده کشور دارد.

حسینی به تکنولوژی های روز و بازی های دیجیتال نیز اشاره کرد و گفت: در عصر ارتباطات دیجیتال و فضای مجازی این اصحاب رسانه هستند که می توانند با بازخوانی و انتشار اخبار و رویدادهای مربوط به بازی های محلی، آداب و سنت های آبا و اجدادی را به نسل فعلی شناسانده و دغدغه فراگیری این بازی ها و بازگشت به اصالت را در آنها ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه بچه های امروزی با بازی های بومی اجداد خود بیگانه هستند، گفت: تکنولوژی و غفلت والدین نسبت به انتقال بازی ها و آداب سنت های کهن موجب فراموشی سنت ها و آداب و رسوم کهن شده است.

مدیر روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان استان اردبیل از اصحاب رسانه خواست تا با پوشش دادن بازی های بومی و محلی و انعکاس رویدادها، هیات ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی را در انجام رسالت خود یاری کنند.

وی تحلیل و حاشیه نگاری را جزء لاینفک خبرنگاری دانست و گفت: خبرنگاران با تحلیل های خود نقش مهمی در پیشرفت ورزش از آموزش تا قهرمانی دارند.

حفظ آداب و رسوم وابسته به برنامه های هویت ساز است

 اصغر شکیبا  عضو هیات رئیسه هیات ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی استان اردبیل با بیان اینکه ورزش برنامه هویت سازی است، گفت: هیات ورزش های روستایی، بازی های بومی و محلی با طراحی برنامه های مختلف درصدد احیا و بازشناسایی بازی های بومی استان اردبیل هستند.

وی با بیان اینکه حفظ آداب و رسوم وابسته به برنامه های هویت ساز است، گفت: همه دستگاه های در این زمینه ذی نفع هستند و می توانند با تداوم همکاری با هیات ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی به اهداف خود برسند.

شکیبا ارتقای سلامت مردم، تقویت شادی و نشاط جوانان، افزایش تعاون و همکاری بین احاد مردم و کاهش آسیب های اجتماعی را از جمله اهداف و کارکرد های هیات های ورزشی به ویژ هیات ورزش های روستایی نام برد و گفت: ورزش همانند فرهنگ متعلق به همه مردم است و دستگاه ها نیز موظف به فراهم کردن زیرساخت های لازم برای عموم مردم هستند.

وی با بیان اینکه فرهنگ هویت دهنده است، گفت: موارد تاریخی نیزشخصیت ساز است.

عضو هیات رئیسه هیات ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی استان اردبیل با بیان اینکه میراث فرهنگی، هویت انسانی ملت ها را شکل می دهد، گفت: این میراث غنی هویت ها را پردازش و زینت داده  و به نسل های آتی تحویل می دهد.

وی با بیان اینکه فرهنگ فراتر از فرد، موضوعی اجتماعی است، گفت: استحکام نظام فرهنگی در ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی هویت جمعی  در جامعه است.

شکیبا در ادامه سخنان خود به تشریح عملکرد هیات ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی پرداخت و گفت: تلاش های این هیات ورزشی با استقبال عموم مردم مواجهه شده و جزو هیات های ورزشی برتر است.

وی از برگزاری کارگاه های آموزشی به عنوان هم افزایی و انتقال تجارب نام برد و گفت: با هم افزایی افراد دغدمند در زمینه اداب و سنت های گذشته موجب احیای بازی های بومی و محلی و مانع فراموشی میراث معنوی آبا و اجدادی می شود.

شناسایی بیش از 2500 بازی بومی و محلی

مهین رحیمی نائب رییس هیات و مدرس فدراسیون ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی در این کارگاه آموزشی به تبیین بازی های بومی و محلی پرداخت و گفت: تا کنون بیش از 2500 بازی بومی و محلی در سطح کشور شناسایی شده که از این تعداد در حال حضر250 بازی بصورت رسمی و شناسنامه دار در سطح کشور پیگیری و اجرا می شود.

وی با بیان اینکه شناسایی بازی های فراموش شده بومی و محلی و آشنایی عموم مردم بویژه جوانان و نوجوانان با سنت های آبا و اجدادی از اهداف کلان فدراسیون ورزش های روستایی است گفت: در این رابطه تفاهم همکاری با آموزش و پرورش نیز منعقد شده است.

 نایب رییس هیات ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی استان اردبیل در ادامه این کارگاه آموزشی به تشریح و آموزش 4 بازی بومی و محلی به نام های اَلَختَر یا همان خروس جنگی، دال پلان موسوم به بازی سنگ و نشانه، مسابقه محبوب و قدرتی چوب کشی و بازی غاز قُلنگ موسوم به خِی خِی که در اقصی نقاط مختلف کشور با عناوین و نام های مختلف برگزار می شود پرداخت.

در پایان این کارگاه آموزشی مقرر شد برای ایجاد نشاط اجتماعی در جامعه اصحاب رسانه یک دوره مسابقه بازی های بومی و ورزشی متنانسب با بازی های مطرح شده در گارگاه آموزشی در اسرع وقت برگزار شود.

انتهای پیام/ج