سرویس: فرهنگی و اجتماعی کد خبر: 9824 ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل:

هنرمندان متعهد، مرزبانان و دیده بانان جامعه هستند/ پرداخت به سوژه های حساس، رمز مدیریت موفق است

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل به نقش هنرمندان در حوزه هنری انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: فعالین حوزه هنر انقلاب اسلامی در کنار علما، مرزبانان و دیده بانان جامعه هستند

هنرمندان متعهد، مرزبانان و دیده بانان جامعه هستند/ پرداخت به سوژه های حساس، رمز مدیریت موفق است

به گزارش ابصارخبر، آیت الله سید حسن عاملی شامگاه امروز در جمع مدیران استانی حوزه هنری انقلاب اسلامی به تبیین اهمیت فرهنگ و هنر در جامعه پرداخت و گفت: فرهنگ زیربنای سایر امور است.

وی به اهمیت احساس جمعی در امور مختلف اشاره کرد و گفت: اگر احساس جمعی در کارها حاکم شود، امور تَقرُّبی خواهد شد.

امام جمعه اردبیل با بیان اینکه کشور ما مستضعف است، گفت: امروز کار وظیفه ای جواب نمی دهد.

وی به مقایسه نحوه انجام کار در ایران و ژاپن اشاره کرد و گفت: ژاپنی ها در مجوع روزانه ۱۸ ساعت کار می کنند که ۸ ساعت آن موظفی است و ۱۰ ساعت به خاطر پیشرفت کشور خدمت می کنند.

این مبلغ اسلامی به اهمیت کار توام با تفکر اشاره کرد و گفت: متاسفانه برخی از مدیران ما در استان اردبیل کم تحرک هستند و کار را با تدبیر لازم به سرانجام نمی رسانند.

وی به محیط اطرف فرودگاه اردبیل اشاره کرد و گفت: ورودی اردبیل به مغان نیز با تراکم زباله های پلاستیکی انباشته است و تدابیر لازم برای محیط زیست در این نقاط اندیشیده نشده است.

آیت الله عاملی با بیان اینکه احساس جمعی همه این امورات را در بر می گیرد خاطر نشان کرد؛ کاری که بر اساس احساس جمعی انجام بگیرد، آسیب های احتمالی و کم تحرکی ها به حداقل ممکن خواهد رساند چراکه همه جوانب و آسیب ها شناسایی شده و اتخاذ تدابیر لازم از بروز فاجعه های جبران ناپذیر بعد از بهره برداری جلوگیری می کند.

وی با بیان اینکه احساس جمعی به دنبال انتفاع نیست گفت: احساس جمعی نتیجه فرهنگ تربیت یافته است.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل در ادامه سخنان خود به لزوم کَفّ نفس در جامعه اشاره کرد و گفت: ملتی که کَفّ نفس نداشته باشد راه به جایی نخواهد برد.

وی با بیان اینکه راه بدست آوردن کَفّ نفس در تداوم اقامه نماز شب است و گفت: نَفسی که پرورش یافته شب است، اصلاح کننده امور نفسانی انسان است.

آیت الله عاملی تصریح کرد: اگر کَفّ نفس نباشد، صیانت نیز اتفاق نخواهد افتاد.

وی با بیان اینکه کَفّ نفس واهمه می آورد گفت: کسی که ازکَفّ نفس برخوردار است خداوند متعال را ناظر بر همه امور می بیند به همین دلیل خطا در وی در حداقل ترین میزان قرار دارد.

این مبلغ اسلامی به خروجی کارهای فرهنگی اشاره کرد و گفت: کار فرهنگی که از خروجی در جامعه برخوردار نباشد هزینه های مصرف شده در آن خیانت به بیت المال محسوب می شود.

امام جمعه اردبیل در ادامه سخنان خود به اهمیت وقت و زمان در انجام کارهای فرهنگی و سایر امور اشاره کرد و گفت: دنیا روی وقت و نظم اداره می شود و لحظه ای غفلت موجب عقب ماندگی جبران ناپذیری می شود.

وی با اشاره به آیات و روایات به تبیین اهمیت وقت و زمان پرداخت و گفت: در قیامت وقت های ضایع شده جمع شده و بعضی منتهی به حکم قتل می شود.

آیت الله عاملی با بیان اینکه اتلاف وقت جبران ناپذیر است، گفت: اساتید دانشگاه ها و کارمندان دولت به دلیل اینکه با وقت مردم سر و کار دارند از سخت ترین مشاغل محسوب می شوند چراکه اگر در وقت مناسبت اختصاص یافته برای کار مورد نظر کوتاهی کنند جوابگو نخواهند بود.

وی با بیان اینکه مصرف زمان در ایران باید اصلاح شود، گفت: اگر اتلاف وقت در کشور اصلاح شود گردش چرخ پیشرفت کشور نیز سریعتر خواهد شد.

 

این مبلغ اسلامی به نقش هنرمندان در حوزه هنری انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: فعالیت حوزه هنری انقلاب اسلامی در کنار علما، مرزبانی و دیده بانی از جامعه است.

وی افزود: بزرگترین رمز مدیریت موفق، پرداخت به سوژه های حساس است، سوژه هایی که از قدرت تخریب بالایی برخوردارند

ایت الله عاملی در ادامه سخنان خود به بوجه های فرهنگی دستگاه های اجرایی اشاره کرد و گفت: ۱۸ دستگاه از بودجه های فرهنگی برخوردارند ولی در عمل کارهای با زمین مانده فرهنگی زیادی مواجه هستیم و این جبران ناپذیر است.

وی از حوزه های علمیه و صدا و سیما به عنوان مراکز حساس در امر تبیین موضوع و اهمیت کار نام برد و گفت: عدم نگاه تخصصی به کارهای فرهنگی و دخالت مدیران در روند کارهای فرهنگی موجب ایجاد وضعیت فعلی شده است.

این مبلغ اسلامی راهکار کار را در ایجاد مغز متفکر دانست و گفت: مدیران محلی نمی توانند راهگشایی کنند.

وی به عنوان مثال به مقوله حجاب اشاره کرد و گفت: در بحث حجاب هجومی، دست ما از لحاظ فرهنگ سازی و کارهای هری اثرگذار پر باشد تا موفقیت نیز حاصل شود.

این کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی با بیان اینکه دو نوع کلاس در بحث آموزشی در کشور داریم گفت: چهارچوب، روند آموزش، پرسش و پاسخ در کلاس های مرئی معلوم و واضح است ولی در کلاس های نامرئی چون گفتگو نیست وسوال مطرح نمی شود، تعیّن ایجاد می شود.

وی با بیان اینکه مدیریت منابع انسانی حرف اول در گفتمان کار فرهنگی تخصصی را می زند گفت: کشور ما برای رفع موانع و محدودیت ها شدیدا به تقویت احساس جمعی نیاز دارد.

آیت الله عاملی با بیان اینکه دشمنان امروز مرجعیت فرهنگی را در دست دارد، گفت: صنعت ارتباطات مولود غرب است پس فوایدش نیز به غرب می رسد.

وی با بیان اینکه غرب درصدد همسان سازی فرهنگ جهانی است، گفت: غرب می خواهد همه از نوع آداب و رسوم برخوردار باشند، امروز جامعه جهانی درگیر جنگ آداب است و راه عبور از این جنگ نیز احیای اداب و رسوم نیاکان است.

آیت الله عاملی خواستار احیای آداب گذشته در کشور شد و گفت: امروز ۷۰۰ نوع اداب در کشور شناسایی شده که اغلب به فراموشی سپرده شده است.

وی خواستار قواعد دسته بندی شده به والدین در امر تعلیم و تربیت شد و گفت: متولیان امور ابتدا باید شکنندگی های فرهنگی را احصا کنند تا با کار روی آن و انتقال آن به نسل های بعدی دین خود را به کشور ادا کنند.

این کارشناس مسائل فرهنگی از ژن به عنوان ثروت اینده کشورها نام برد و گفت: نخبگانی که پرورش یافته این آب و خاک هستند نباید به بیگانگان منفعت برسانند.

وی خواستار کار هنری برای نهادینه کردن تربیت متعالی در کشور شد و گفت: گاهی یک فیلم و یا عکس اثرش از هزاران کلمه بیشتر  و ماناتر است.

آیت الله عاملی در بخش پایانی سخنان خود از حوزه هنری انقلاب اسلامی خواست تا با کار روی الگوهای ناب کشور برای تقویت روح حماسی و تربیتی در کشور الگوسازی کنند.

 

آیت الله عاملی از زندگی نامه شاه اسماعیل صفوی به عنوان یکی از الگوهای بی بدیل در تاریخ تشیع کشور نام برد و گفت: اگر زندگی نامه این شخص تبدیل به اثار هنری همچون فیلم و سریال شود  اثر گذاری ایجاد شده فرا منطقه ای خواهد شد و نسل های پرورش یافته در منطقه اینده را تضمین خواهند کرد.

وی تصریح کزد:زندگی نامه شاه اسماعیل  و شیخ صفی الدین اردبیلی دارات نکات فوق العاده تربیت دینی است که توانایی الگوسازی برای جوامع جهانی را دارد.

این مبلغ اسلامی به سابقه تاریخی و علمی سلسله صفویه اشاره کرد و گفت: طبق سخنان بزرگان دین همچون آیت الله سیستانی شیخ صفی الدین اردبیلی هم ردیف سید بن طاووس بوده و قدرت امروزشیعه برگرفته از ایثار و اقتدار صفویان است که ایران را متحد و یکپارچه کرده و به ترویج شیعه در جهان پرداختند.

وی به مصادره فرهنگ غنی ایران اسلامی توسط برخی کشورهای مغرض اشاره کرد و گفت: امروز وظیفه داریم با صیانت از تمدن و فرهنگ غنی خودمان، از مصادره داشته های عمیق و بی بدیل توسط سایر ممالک جلوگیری کنیم چراکه فرهنگ ما برگرفته از داشته های تاریخی مان است.

این مبلغ اسلامی از هر به عنوان تاثیرگذارترین و فراگیرترین ابزار برای صیانت از تمدن و فرهنگ غنی کشور نام برد و از هنرمندان خواست تا با خلق اثار فاخر حقانیت ایران اسلامی در ادوار مختلف تاریخ و همچنین شخصیت های برجسته ایران در ادوار مختلف را به جهانیان معرفی و منعکس کنند.