نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

سرویس: فرهنگی و اجتماعی کد خبر: 9888 ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱

یادداشت؛

معلولین و حقوق های از دست رفته

امروزه در کشورهای پیشرفته بیشتر معلولین در اسایش و رفاه زندگی می کنند و حداقل دغدغه مالی ندارند و فضای بستر زندگی انها بسیار مناسب بوده لذا مشکلات دیگری دارند که در سطح گنجایش جامعه معلولین ما نیست.

معلولین و حقوق های از دست رفته

به گزارش ابصارخبر، نعمت گنجی فعال حوزه معلولین استان اردبیل طی سلسله مقالاتی به تبیین وضعیت معلولین در جامعه پرداخته و ضمن بیان دیدگاه های کارشناسی راههای پیشرفت معلولین در حوزه  مختلف ارائه کرده است که در این یادداشت به معرفی خلاصه مقالات این فعال حوزه معلولین می پردازیم.

 حقوق کم، زندگی پر دردسر 

در مقاله حقوق کم، زندگی پر دردسر آمده است: امروزه در کشورهای پیشرفته بیشتر معلولین در اسایش و رفاه زندگی می کنند و حداقل دغدغه مالی ندارند و فضای بستر زندگی انها بسیار مناسب بوده لذا مشکلات دیگری دارند که در سطح گنجایش جامعه معلولین ما نیست.

سطح رفاه جامعه می تواند برکیفیت زندگی انسان نقش موثری داشته باشد و به قول معروف ثروت هرچند خوشبختی نمی آورد اما ممکن است منجر به بدبختی شود. ما هر روز که از خانه خارج میشویم تا برگردیم این رفاه و سطح زندگی است که بر نیاز های ما تاثیر می گذارد واگر ما با معلولیت رو به رو هستیم نیاز مالی نیاز مالی صد چندان می شود اگر دیگران می توانند با وسایل نقلیه عمومی به این طرف و ان طرف بروند ما مجبوریم بیشتر اوقات از آژانس استفاده کنیم اگر یک مسیر را فرضا با پول کمی می توان رفت، یک معلول نم یتواند چون بستر و فضای مناسب صورت نگرفته وبیشتر بحث مناسب سازی معابر شهری وهمچنین فرهنگ سازی است.

ما نمی گوییم که در حوزه معلولین اقداماتی صورت نگرفته یا به معلولین توجه نشده است اما ما خود را موظف می دانیم که با دیگران مقایسه کنیم.

  استخدام های ناعادلانه

 اگر شما نوشته قبلی را مطالعه کرده باشید ما بیان کردیم که باید به جای کلمه معلول از کم توانی حسی در جامعه استفاده شود ورسانه ها به ویژه صدا و سیما و خبرگذاری ها از این عنوان استفاده کنند چراکه در بحث فرهنگسازی و همچنین نحوه برخورد با معلولان در مناطق مختلف فرهنگسازی هایی صورت بگیرد تا افراد جامعه با معلولین برخورد شایسته ای داشته باشند تا

معلولین کارهایی که در جامعه انجام می دهند دچار مشکل و تناقص نشوند اما استخدام معلولین وچگونگی ناعادلانه بودن ان ها از ان جایی که قانونی به نام جامعه معلولین مصوب شده و چندین سال معلولین آن قانون را، قانون  حمایت جامعه از معلولین می دانستند و امیدوار به اجرای ان بودند بدون انکه ضمانت اجرایی داشته باشد.

از ان جایی که متاسفانه اکثر تحصیل کرده های معلول از رشته های حقوق نبوده در حوزه بین الملل اشنایی نداشتند قانونی اجرا می شد که ضمانت اجرایی داشت، به هر اداره یا ارگانی مراجعه میشد از ضمانت اجرایی این قانون تفره می رفتند، چندین سال

گذشت، رسانه ها رسانه های به این موضوع نپرداختند، سازمان بهزیستی که خود را مدافع حقوق معلولین می داند از آن دفاع نکرد ایا سازمان بهزیستی نمیدانست که قانونی که ضمانت اجرایی ندارد نمی تواند در حوزه معلولین فعالیت کند، بیشتر معلولین با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کنند و بیشتر اوقات مشکل مالی دارند هر چند رسانه های ما وقتی مشکلی پیش می اید ایران را با کشورهای اروپایی و امریکا مقایسه می کنند و سطح تورم ان را نشان می دهند اما هیچگاه حقوق و مزایای ان ها را نمی گویند به عنوان مثال در کشور ترکیه که از همسایگان ما است حقوق کارگران سه هزار لیر و حقوق معلولین دو هزار لیر تخمین زده می شود و این یعنی حداقل اختلاف.

 ما معلولینی داریم که با مشکلات مالی سر می کنند، در برهه فعلی زندگی با حداقل دریافتی ناچیز مستمری بهزیستی عملا امکان پذیر نیست.

هدف از بیان مشکلات ندیدن نیمه لیوان پر نیست، حل مشکلات و تلاش بی وقفه مسولین نیست ما انتظار داریم که مسولین بتوانند با در نظر گرفتن مسایل کلی جامعه بحث تورم و شاخص های کلان اقتصادی و هم چنین در حوزه های مختلف به معلولین برنامه ریزی درستی داشته باشد، کمپین های دفاع از حقوق معلولین که اکثر اعضای آنها معلولین تحصیل کرده است انتظار طرح مسئله و مطالبه گری داریم.

 معلولین اقشاری نیستند که با مستمری زندگی کنند و خود را به خامی زده و از اشتغال و همچنین کار بگذرند. همواره معلولین انسان های موفقی بودند در صحنه ورزش در صحنه فرهنگ در صحنه تحصیل اما امید است مسولین نیز این قشع مظلوم جامعه را دریابند. حال معلولیت که عاملی بر محدودیت نبوده عاملی بر مظلومیت است.

 

ادامه دارد…

انتهای پیام/ج