نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

سرویس: سیاسی کد خبر: 9968 ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹

یک کارشناس مسائل سیاسی؛

ایجاد ناتوی ترکی در شمال ایران یکی از اهداف دشمنان است

کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به ادعاهای رئیس جمهور آذربایجان گفت: علی اف در حالی، از لزوم توجه به حقوق آذری زبان های ایران سخن می گوید و از جدایی آن سوی ارس ناله میکند که کشوری به نام آذربایجان در واقع متشکل از مناطقی است که طی قرارداد گلستان از ایران جدا شده است.

ایجاد ناتوی ترکی در شمال ایران یکی از اهداف دشمنان است

به گزارش ابصارخبر، محمدعلی هژبری کارشناس مسائل سیاسی و استاد دانشگاه محقق اردبیلی در گفتگو باسبلان ما ، به تحلیل تحولات اخیر روابط بین ایران و جمهوری آذربایجان پرداخت و گفت: روابط دو کشور،شاید برای اولین بار است که تا این حد، از خطوط قرمز فراتر رفته و تعارفات دیپلماتیک، جای خود را به تهدید و تخطئه و بیان اتهامات مختلف  داده است.

وی با بیان اینکه اگر زمانی این اتهامات همانند متهم کردن ایران به دخالت در امور داخلی آذربایجان و صدور انقلاب  و اتهام ورود تیم تروریستی از مرزهای باکو به ایران، از سوی رسانه های غیردولتی و سیاسیون دو کشور مطرح می شد، امروز، بیانِ این اتهامات به سطح دولتمردان و سطح روسای دولتها رسیده است.

این کارشناس مسائل سیاسی بیانیه ی صریح الله شکر پاشا  رئیس مسلمانان قفقاز و اتهامات صریح الهام علی اف علیه ایران و پاسخ صریح کشورمان و متهم کردن تبعه آذربایجانی به عنوان هدایت کننده اصلی حمله تروریستی شاهچراغ، فراخوانی سفرای دو کشور به وزارت خارجه و اعتراض به سیاستهای دو کشور را یادآور شد و گفت: اتفاق نادر این جریان این است که الهام علی اف در اجلاس سازمان کشورهای تُرک در سمرقند، با بیان اینکه، جهان تُرک تنها شامل کشورهای تُرک نمیشود، بلکه شامل هموطنان تُرک زبان در خارج از مرزها هم می شود، بر لزوم حفظ حقوق هموطنان تُرک( ساکن ایران) اشاره کرد که یکی از انها تحصیل به زبان مادری است. 

وی افزود: مورد دیگر اشاره علی اف به همان شعر معروفی بود که اشاره به جدایی اذربایجان( آن سوی ارس) از ایران دارد و پیش از ان، رئیس جمهور اردوغان در رژه ی پیروزی در باکو خوانده بود.

هژبری گفت:  علی اف در حالی، از لزوم توجه به حقوق چهل میلیون آذری ایران میگوید و از جدایی آن سوی ارس ناله میکند، که کشوری به نام آذربایجان در واقع متشکل از مناطقی است که از ایران جدا شده است، نه اینکه اذریهای کشورمان از جمهوری اذربایجان جدا شده باشند. طبق قرارداد گلستان ۱۱۹۲ شمسی( ۲۱۰ پیش) گنجه، قره باغ، شکی، شیروان، دربند و... از ایران جدا شد.

وی گفت: این جسارت رئیس جمهور آذربایجان، بعد از جنگ قره باغ و پیروزی مقتدرانه اش بر ارمنستان و آزادسازی مناطق اشغالی و افزایش اعتبار و غرور دولتمردان  آذربایجان  در داخل کشورشان و مهمتر از آن، ایجاد تغییرات ژئوپلتیک و افزایش برتری جغرافیای سیاسی این کشور، پیش بینی می شد. 

این استاد دانشگاه در ادامه سخنان خود به تحولات داخلی کشورمان نیز اشاره کرد و گفت: بی شک تحولات داخلی کشورمان( اعتراضات داخلی و فرسایشی شدن مواجهه حاکمیت با معترضین در استانهای مختلف ) در جسارت علی اف تاثیرگذار بوده است‌. همچنانکه شاهد دیدار مکرون رئیس جمهور فرانسه با مسح علینژاد یا دیدار وزیرخارجه امریکا با ایرانیان مخالف نظام(دیدار پمپئو با مریم رجوی) و دیدار جاستین ترودو نخست وزیر کانادا با برخی چهره های مخالف  جمهوری اسلامی ایران در روزهای اخیر بودیم. 

وی پیچیدگی های عالم سیاست را یادآور شد و گفت: از پیچیدگی سیاست این است که وقتی باکو میخواهد سیاست منطقه ای خود را پیش ببرد، از هویت ملی و زبانی و نژادی خود سخن میگوید و از حقوق چهل میلیون اذری ایران(موسوم به اذربایجان جنوبی ) دفاع میکند‌.اما وقتی نوبت به  جمهوری اسلامی ایران می رسد‌‌، انتظاراتش از ایران، بر اساس هویت اسلامی است.  

 هژبری گفت: دولت آذربایجان در ظاهر از اصول اسلامی صحبت میکند و در عمل‌، فعالیت و ازادی عملِ پان ترکیست های ضد ایرانی را شدت بخشیده است. همچنانکه افرادی مثل محمودعلی چهرگانی که با فشار ایران‌،(سال ۲۰۱۳) از رسانه ی رسمی اذربایجان کنار گذاشته شده بودند، باز به رسانه ی رسمی بازگشته اند

این استاد دانشگاه به حمایت صریح اسرائیل و امریکا از رژم جمهوری  آذربایجان و پشت گرمی این کشور به ترکیه اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف انها، ایجاد ناتوی ترکی در شمال  کشورمان است. همچنانکه در جنوب ایران‌، با ائتلاف عربی( ناتوی عربی) روبرو هستیم.

وی به بحث رژیم حقوقی دریای خزر نیز اشاره کرد و گفت:جمهوری آذربایجان در تلاش است گاز ترکمنستان را از زیربستر دریای خزر به اروپا برساند( گاز آذربایجان برای صدور به اروپا انچنان کافی نیست و چنانچه با گاز ترکمنستان همراه شود، مشکل انرژی اروپا هم تا حدی رفع میشود) در حالی که ایران بعنوان دومین دارنده ی گاز جهان، از معادلات انرژی جهان حذف شده است و چنانچه توافق خزر در مجلس به تصویب برسد، ترکمنستان و آذربایجان این اجازه را پیدا می کنند که دست به این اقدام بزنند.خطر  الودگی زیست محیطی ان بسیار زیاد است.

هژبری در پایان سخنان خود به ارائه راهکار جهت حل مسائل پرداخت و گفت: ورود ایران به سازمان کشورهای ترک یکی از راه های مقابله با سیاست های خصمانه رژیم جمهوری آذربایجان است.

 

انتهای پیام/ج