نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها

سرویس: سرویس خبری کد خبر: 9987 ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶

اقتصاد دانش‌بنیان، رمز رشد تولید است

جامعه‌شناس اردبیلی از اقتصاد دانش‌بنیان به‌عنوان رمز رشد در تولید نام برد و گفت: اقتصاد درون‌گرا و اقتصاد برون‌گرا هر دو در تحقق شعار سال مؤثر هستند.

اقتصاد دانش‌بنیان، رمز رشد تولید است

حامد علامتی جامعه شناس اردبیلی در گفتگو با ابصارخبر، به تبیین شعار سال 1402 پرداخت و گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی طبق رسم هر سال در نامگذاری سال بر اساس شرایط منطقه و کشور امسال را به نام کنترل تورم و رشد تولید نامگذاری کردند.

وی با بیان اینکه شعار سال 1402 در راستای سیاست اقتصاد مقاومتی نظام نامگذاری شده است، گفت: همه دستگاه‌ها دولتی و نهادهای مردمی موظف به تدبیر چگونگی تحقق شعار سال هستند.

علامتی با بیان اینکه دستگاه‌های بودجه‌ای و فرهنگی موظف هستند ضمن تبیین شعار سال با تدبیر سازنده مقدمات تحقق شعار سال را فراهم کنند، گفت: در این میان گروه‌های مردمی با گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری از مسئولین می‌توانند اثرگذار شوند.

وی گفت: دستگاه‌های دولتی، حاکمیتی و مردم بهره‌مندان از گفتمان‌سازی‌ها هستند.

این جامعه شناس گرایش اقتصاد به کنترل تورم اشاره کرد و گفت: اگر تورم اقتصادی در جامعه زیاد شود در رشد نابرابر اقتصاد اثر خود را نشان خواهد داد.

علامتی با بیان اینکه در تورم اقتصادی فشار بر دهک پایین جامعه است، گفت: تورم، فاصله طبقاتی را زیاد می‌کند.

وی در ادامه سخنان خود از تقاضا به عنوان عامل تعیین کننده تورم در جامعه نام برد و گفت: فشار تقاضا از سیاست پولی و مالی نشأت می‌گیرد  چراکه اگر درآمد در جامعه نباشد نیاز و احتیاجات منجر به وابستگی می‌شود و در این صورت تقاضا زیاد می‌شود.

جامعه‌شناس اردبیلی از فشار بر هزینه به عنوان دومین عامل تورم در جامعه نام برد و گفت: فشار بر هزینه‌ها و درآمد پایین مردم از عوامل تأثیرگذار تورم هستند چراکه توسعه متوازنی بین درآمدها و هزینه های اقشار مختلف مردم نیست.

وی به ساختار اقتصادی کشور نیز اشاره کرد و گفت: وابستگی به نفت یکی از عوامل تورم است چراکه خام فروشی نفت خوداز عوامل تورم است، نفت خام به کشورهای صنعتی صادر و مشتقات نفتی چندبرابر قیمت وارد کشور می شود که منجر به تورم و خروج ارز می شود.

علامتی گفت: اگر صنایع تبدیلی، گردشگری و کشاورزی درست مدیریت شود با تدابیر اتخاذ شده و اصلاحات انجام گرفته عدم وابستگی‌ها نیز محقق می‌ شود و توزیع متوازن درآمدها منجر به کنترل تورم می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر نفت، مالیات و مولد سازی‌ها به‌طور اصولی برنامه‌ریزی شود، رشد و تولید اتفاق خواهد افتاد  و در این‌صورت است که رونق تولید شکل گرفته و نقدینگی در جامعه نیز متوازن خواهد شد.

این جامعه شناس از اقتصاد دانش‌بنیان به‌عنوان رمز رشد در تولید نام برد و گفت: اقتصاد درون‌گرا و اقتصاد برون‌گرا هر دو در تحقق شعار سال مؤثر هستند چراکه در یک فاصله میان‌مدت و بلندمدت مهار تورم رخ داده و رشد تولید نیز محقق خواهد شد.

 

 

گفتگو: مهدی جدی

 

 

انتهای پیام/ج