سرویس: فرهنگی و اجتماعی کد خبر: 10233 ۰۴:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان اردبیل:

آئین‌های عاشورایی شاخص اردبیل ثبت ملی می‌شود

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان اردبیل از ثبت ملی آئین‌های عاشورایی شاخص اردبیل خبر داد و گفت: آئین‌های بئشیک گردانی (گرداندن گهواره)، شمع گردانی و طشت گذاری با جلوه‌هایی که مختص این استان است، با تلاش همکاران ما در رسانه‌های ملی و استانی معرفی می‌شود و برای ثبت ملی آنها به نام استان اردبیل تلاش می‌کنیم.

آئین‌های عاشورایی شاخص اردبیل ثبت ملی می‌شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی«ابصارخبر»، حجت‌الاسلام قاسم جعفرزاده صبح امروز در جمع خبرنگاران از ثبت ملی آئین‌های عاشورایی شاخص اردبیل خبر داد و گفت: آئین‌های بئشیک گردانی (گرداندن گهواره)، شمع گردانی و طشت گذاری با جلوه‌هایی که مختص این استان است، با تلاش همکاران ما در رسانه‌های ملی و استانی معرفی می‌شود و برای ثبت ملی آنها به نام استان اردبیل تلاش می‌کنیم.

وی افزود: آئین‌های شاخسی واخسی (شاه حسین گویان) در مشگین‌شهر ، یک نوع آئین عزاداری خاص در شهرستان خلخال و عزاداری خاص بانوان ایلات و عشایر مغان در چادرها و آلاچیق‌های دشت مغان نیز از دیگر برنامه‌های بومی و سنتی استان است که بخش مهمی از هویت مذهبی و فرهنگی استان را نشان می‌دهد و قابلیت ثبت ملی دارد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل اظهار کرد: آئین‌ شبیه خوانی به لحاظ ارتباط با مقوله هنر، به حوزه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل مربوط است اما اداره کل تبلیغات اسلامی استان بر محتوا و اشعار شبیه خوانی‌ها نظارت می‌کند تا از هر گونه خرافه و مضامین خارج از مستندات و منابع تاریخی عاری باشد.

جعفرزاده همچنین در خصوص آیین‌های عزاداری حسینی در استان اردبیل گفت: تجمع بزرگ مردم حسینی استان اردبیل در شهرستان‌های تابعه در روزهای تاسوعا و عاشورا و در اردبیل طبق سال‌های گذشته با شور هر چه بیشتر در محوطه عالی قاپو برگزار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: برنامه‌های هیات‌های عزاداری اردبیل در دهه نخست ماه محرم تعطیل و مساجد به عنوان کانون برنامه‌های مذهبی فعال‌تر می‌شوند و در دهه دوم ماه محرم، بار دیگر هیات‌های عزاداری در کنار مساجد فعالیت‌های مذهبی خود را آغاز می‌کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل گفت: در شهر اردبیل حدود ۲۲۰ مسجد برای دهه نخست ماه محرم فعال است و اولویت با مساجد است اما موکب‌ها و چادرهایی نیز از سوی مردم و فعالان مذهبی و اجتماعی در برخی محلات شهر برپا شده است.

جعفرزاده همچنین از ثبت مشخصات یک هزار و ۳۰۰ مداح و یک هزار و ۴۰۰ هیات مذهبی استان اردبیل در سامانه طوبی سازمان تبلیغات اسلامی خبرداد و گفت: بسیاری از مداحان شهیر و باسابقه استان اردبیل در ماه محرم بنا به دعوت از استان‌های دیگر از جمله گیلان، مازندران، تهران و یزد در خارج از اردبیل مداحی می‌کنند و استان اردبیل در صدور فرهنگ حسینیت و تولید آواها، نواهای عاشورایی و مداحی‌های دلنشین مشهور است.

وی ادامه داد: هیات‌ها و دستجات عزاداری بعد از ساعت ۲۴ به جهت رعایت حال مردم نباید از طبل و شیپور استفاده کنند و روی هم رفته، گردانندگان هیات‌ها و دستجات این امر را رعایت می‌کنند و از گردانندگان و مدیران دستجات عزاداری امام حسین (ع) در استان اردبیل انتظار داریم در مدیریت زمان، صدا و مسیر حرکت دستجات با اداره کل تبلیغات اسلامی همکاری کامل داشته باشند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی یادآورشد: هر قدر سطح این همکاری‌ها بیشتر باشد، از میزان ترافیک معابر کاسته خواهد شد و نیروهای خدوم راهنمایی و رانندگی و انتظامی کمتر متحمل زحمت شده و مردم و رانندگان نیز در گذر از معابر دچار مشکل نخواهند بود.