سرویس: فرهنگی و اجتماعی کد خبر: 10238 ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵

هم‌زمان با تاسوعای حسینی برگزار شد؛

آئین رونمایی از نشان ملی «سقا» در اردبیل

آئین رونمایی از نشان ملی «سقا» با حضور 60 عکاس در اردبیل رونمایی شد.

آئین رونمایی از نشان ملی «سقا» در اردبیل

  به گزارش پایگاه خبری تحلیلی«ابصارخبر»، دومین سوگواره ملی عکس «سقا» به همراه آئین رونمایی از نشان ملی «سقا» همزمان با تاسوعای حسینی با حضور مهیار سپهری رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی،  حسن قهرمانی رئیس انجمن سینمای جوانان اردبیل، اباسط ابراهیمی رئیس سازمان فرهنگی اجنماعیو ورزشی شهرداری اردبیل و 60 نفر از عکاسان دارالارشاد در موزه عمارت شهرداری اردبیل برگزار شد

  رحمان مجرد دبیر سوگواره سقا در این مراسم به تبیین جزئیات سوگواره ملی سقا پرداخت و گفت: برگزاری اردوی دو روزه عکاسی با موضوع آئیین های عزاداری مردم در دارالارشاد اردبیل از جمله تفاوت های مهم سوگواره دوم نسبت به سال گذشته است.

وی از رونمایی نشان ملی سقا در این رویداد فرهنگی و هنری خبر داد و گفت: رونمایی از نشان سوگواره ملی عکس «سقا»، نشانه آغاز یک کار بزرگ است. در دنیایی که هر لحظه شاهد تولد یک اتفاق جدید هستیم، اهمیت هویت‌سازی دیگر بر هیچ‌کسی پوشیده نیست. یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عوامل در فعالیت‌های فرهنگی و هنری، هویت بصری است.  

 اباصلت ابراهیمی رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اردبیل نیز در این مراسم گفت: موضوع سیدالشهدا به عنوان مهم‌ترین مسئله در اسلام و تشیع است و به شدت مورد تهاجم جریان شیطانی قرار دارد و سعی می‌کنند این موضوع را در قالب تحریفات عاشورا نشان دهند.  

وی با اشاره به اینکه جبهۀ شیطانی درباره امام حسین علیه‌السلام دو جریان را پیگیری می‌کند، گفت: این تمدن شیطانی سعی دارد موضوع امام حسین را کوچک کند و آن را به حادثه‌ای تاریخی تقلیل دهد. بگوید امام حسین صرفاً آدم خوبی بود و مظلومانه شهید شد. و این کوچک جلوه دادن به مرور تبدیل به حذف یاد امام می‌شود. دومین برنامۀ آن‌ها این است که داستان عاشورا را تبدیل به اتفاقی مادی کند و هر آنچه که از غیب دربارۀ امام حسین علیه‌السلام است، کنار بگذارند.  

 حسن قهرمانی رئیس انجمن سینمای جوانان اردبیل در ادامه این مراسم  به دست اوردهای عکاسان اردبیل اشاره کرد و گفت: همه آورده‌های عکاسان در این اردوی دو روزه و ایام محرم قطعاً ارزش دارد پس باید به سمتی پیش برویم که بتوانیم این آثار را به‌خوبی عرضه و ارائه نماییم و انجمن سینمای جوانان اردبیل در این راستا تمام قد فعالیت خواهد کرد.  

وی افزود: این نهاد وظیفه خود می‌داند که به این کار حداکثری کمک کند. حس من این است که شرایط خوبی برای شکل‌گیری جریان جدیدی در عکاسی فراهم شده است. و عزم و اراده این است که این کار با قدرت شروع و با قوت ادامه پیدا کند.  

مهیار سپهری رئیس حوزه هنری استان اردبیل هم یکی از سخنرانان این مراسم بود که با تاکید بر فرهنگ عاشورایی مردم اردبیل و عشق و علاقه به مقام حضرت ابوالفضل العباس علیه‌السلام، افزود: همواره برای سقای کربلا در بین مردم اردبیل جایگاه و ارزش والایی وجود داشته است. لذا نام سقا یک استعاره امروزی و مدرن هم دارد که هر کدام از ما سقای معرفت، عشق و شعور حسینی باشیم.  

سپهری با بیان اینکه به‌کارگیری هنر در خدمت اسلام و عاشورا بیانگر تواضع و فروتنی هنرمندان است تاکید نمود: انسان‌های بزرگ در برابر مسائل بزرگ تواضع دارند و ابراز ارادت به عظمت عاشورا نشانه درک و فهم صحیح انسان است.  

سپهری خاطر نشان کرد: هر کسی که اقدامی برای عاشورا و بیان اهداف آن انجام می‌دهد در اصل نقشی در انتقال پیام عاشورا دارد و به‌ کارگیری هنر در راه ترویج مکتب و فرهنگ عاشورا نشان دهنده کمالات بالای هنرمند است.  

 گفتنی‌ است؛ دومین دوره سوگواره ملی عکس عاشورایی «سقا» با هدف حفظ و ترویج فرهنگ عاشورایی در استان اردبیل و در دو بخش: اصلی (اردویی و ویژه عکاسان استانی) و ملی (عزاداری در نقاط مختلف کشور) و در ایام محرم و صفر برگزار می‌گردد. و علاقه‌مندان برای شرکت در این سوگواره می‌توانند آثار خود را تا پایان مردادماه 1403 به نشانی الکترونیکی sagha.soghvare@gmail.com ارسال نمایند.  

برگزارکنندگان و شورای سیاست‌گذاری این سوگواره؛ سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اردبیل، حوزه هنری استان اردبیل، انجمن سینمای جوانان استان، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان و صدا و سیمای مرکز اردبیل است.

 

 

انتهای خبر/ ج