نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

سرویس: علم و فناوری کد خبر: 10263 ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۸

رئیس بنیاد نخبگان استان اردبیل خبر داد:

47 نخبه و سرآمد اردبیلی تجلیل می شوند

رئیس بنیاد نخبگان استان اردبیل از برگزاری همایش تکریم سرآمدان و نخبگان علمی استان اردبیل در دهه اخیر خبر داد و گفت: در این همایش از 47 نخبه و سرآمد اردبیلی تجلیل می‌شود.

47 نخبه و سرآمد اردبیلی تجلیل می شوند

به گزارش خبری تحلیلی«ابصارخبر»، مهدی داوری رئیس بنیاد نخبگان استان اردبیل پیش از ظهر امروز  در نشست با اصحاب رسانه از برگزاری آئین تکریم سرآمدان و نخبگان علمی استان اردبیل در دهه اخیر خبر داد و گفت: این همایش با هدف الگوسازی در جامعه و تکریم نخبگان و سرآمدان اردبیل در سطج جهانی و ملی 14 مرداد در مجتمع فرهنگی و آموزشی فدک اردبیل برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه هدف از برگزاری این همایش تکریم نخبگان جامعه و آشنایی مردم با دانشمندان، مخترعین و مبتکرین خود است گفت: طی فراخوانی در شش ماه گذشته به دستگاه های اجرایی، نهادهای انقلابی و مجامع علمی به ویژه دانشگاه ها کمیته علمی همایش طیق استانداردهای بنیاد ملی نخبگان 47 نخبه که از سرامدان استان اردبیل در سطوح مختلف جهانی، بین المللی و ملی برای کشور به ویژه دارالارشاد اردبیل افتخارآفرینی کردند طی مراسمی که با حضور سید افقهی قائم مقام بنیاد نخبگان، آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان اردبیل، سید حامد عاملی استاندار اردبیل و روسای دانشگاه های اردبیل، پارک علم و فناوری  در مجتمع فرهنگی آموزشی فدک اردبیل برگزار خواهد کرد تجلیل خواهد کرد.

داوری در ادامه سخنان خود به معرفی خدمات بنیاد ملی نخبگان پرداخت و گفت: این بنیاد در سال ۹۵ تاسیس شده و از آنجائیکه از جایگاه و اهمیت بالایی در نظام جمهوری اسلامی دارد زیر نظر ریاست جمهوری فعالیت می‌کند.

وی به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصصوص نخبگان اشاره کرد و گفت: علم عزت افرین است و  اقتدار می‌اورد از این رو نخبگان جامعه از جایگاه بالایی برخوردار هستند.

رئیس بنیاد نخبگان استان اردبیل با بیان اینکه نخبگان در تمامی زمینه های پیشرفت و توسعه کشور دخیل هستند، به تبیین رسالت های بنیاد نخبگان پرداخت و گفت: شناسایی، حمایت، توانمندسازی، اثربخشی در جامعه و تکریم و الگوسازی نخبگان در جامعه از مهمترین رسالت‌های بنیاد ملی نخبگان است.

وی حمایت از دانش‌اموزان به عنوان مستعدان  نخبه پرورری، دانشجویان و فارغ التحصیلان در حوزه‌های مختلف را از جمله رسالت‌های بنیاد ملی نخبگان برشمرد و گفت: جذب نخبگان در دانشگاه‌ها، استفاده از ظرفیت نخبگان در هیئت‌های اندیشه‌ورزی، تسهیلگری در نظام وظیفه نخبگان، معرفی برای بورسیه‌های صنعتی، ایجاد فرصت بازدید علمی از مراکز مهم علمی و تقویت احساس مسئولیت اجتماعی در بین نخبگان از جمله برنامه‌های بنیاد ملی نخبگان است.

داوری در ادامه سخنان خود کسب مرجعیت علمی و توسعه دیپلماسی علمی را از دیگر رسالت های بنیاد نخبگان نام برد و گفت:  امروز ایران اسلامی به مدد نخبگان و سرآمدان علمی خود توانسته رتبه ۱۵ تولید علمی جهان را از آن خود کند.

وی با بیان اینکه ایران در نظام رتبه بندی علمی کشورهای جهان اسلام رتبه اول را از آن خود کرده است گفت: در این رده بندی ترکیه برای رسیدن به ایران اسلامی رقابت تنگاتنگی را آغاز کرده است.

رئیس بنیاد نخبگان استان اردبیل  به لزوم الگوسازی برای جوانان امروز اشاره کرد و گفت: تکریم علما و تجلیل نخبگان  و سرامدان علمی استان اردبیل کمترین کاری است که می توان با ان برای جوانان امروز و اینده الگوسازی کرد.

وی به تلاش‌های دشمنان در سیاه‌نمایی وضعیت کشور و دامن زدن به مهاجرت نخبگان اشاره کرد و گفت: همایش تکریم نخبگان در راستای خنثی کردن این توطئه دشمنان است تا ضمن اینکه ارزش علما، نخبگان و سرامدان کشور  در جامعه ایران  تبیین شده و برای ایندگان الگوسازی می شود نخبگان نیز با درک اینکه اغوش جامعه برای فرزندان خود همواره باز و قدردان تلاش های علمی انها هستند این تیر دشمنان نیز به سنگ خواهد خورد.

داوری تبادل علمی را برای رسیدن به پیشرفت و توسعه لازم و ضروری دانست و گفت: استفاده از فرصت مطالعاتی برای دانش افزایی و کسب علم و دانش جزو مرسومات است و بنیاد نخبگان در کنار دانشگاه‌ها و مراکز علمی تسهیلگر این امر است اما با راه‌اندازی طرح‌های حمایتی به دنبال استفاده نخبگان و سرآمدان علمی در داخل کشور است و در این راه تمام تلاش خود را بکار گرفته است.

وی با بیان اینکه در همایش تکرین نخبگان و سرامدان علمی استان اردبیل از برگزیدگان اردبیلی المپیادهای علمی در رده های دانش آموزی و دانشجویی نیز تجلیل خواهد شد، گفت: رتبه های زیر 10 کنکور و مخترین و مبتکرین. نوآوران علمی نیز از جمله تجلیل شدگان در این همایش هستند.

رئیس بنیاد نخبگان استان اردبیل از شکل‌گیری هیات اندیشه‌ورز نخبگان در استان برای موضوعاتی همچون مدیریت آب، پساب شهری، سرمازدگی درختان میوه و کاهش آسیب‌های اجتماعی خبر داد و افزود: هر قدر از جامعه نخبگان برای حل مشکلات مختلف استفاده شود، در الگوسازی سرآمدان علمی و بهره‌مندی از آنها موفق‌تر خواهیم بود.

داوری طرح شهاب (شناسایی و هدایت استعدادهای برتر) را از طرح‌های اجرا شده در حوزه آموزش و پرورش و همسو با بنیاد نخبگان دانست و ادامه داد: جذب نخبگان در دستگاه‌های اداری نیز در دولت شهید رئیسی مورد توجه بیشتر قرار گرفته و رو به افزایش است.

وی خطر خروج ژن‌های نخبگان از کشور را مطرح کرد و گفت: با اجرای طرح شهید فخری‌زاده برای (توانمندسازی مخترعان) و طرح‌های دیگری همچون (سیدا) از سوی بنیاد نخبگان، تلاش می‌کنیم با تاسی از رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، نخبگان از تکریم و جایگاه شایسته‌ای برخوردار باشند و حدود ۸۰۰ نفر از طرح‌های ما در استان استفاده کرده‌اند.

 

 همایش تکریم نخبگان و سرامدان علمی استان اردبیل ساعت 10 صبح روز یکشنبه 14 مرداد در مجتمع فرهنگی و اموزشی فدک اردبیل برگزار خواهد شد.

 

انتهای خبر/ ج