نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

سرویس: فرهنگی و اجتماعی کد خبر: 10366 ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۳

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل خبر داد:

ثبت بیش از 3هزار موقوفه در استان اردبیل/ ساختمان اداره اوقاف اردبیل استیجاری است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل از ثبت بیش از 3هزار موقوفه در استان اردبیل خبر داد و گفت: تا کنون بیش از 7هزار رقبه از موقوفات استان اردبیل فعال هستند.

ثبت بیش از 3هزار موقوفه در استان اردبیل/ ساختمان اداره  اوقاف اردبیل استیجاری است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی«ابصارخبر»، حجت الاسلام مهدی ستوده پیش از ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته وقف در سالن اجلاس اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل برگزار شد، اظهار کرد: طبق ارزیابی های انجام گرفته استان اردبیل سال گذشته با اخذ نمره 95 جزو استان های برتر در حوزه های مختلف بوده است

وی  به به تبیین اهمیت و ارزش وقف پرداخت و گفت:  افکار عمومی باید به سمتی هدایت شود تا بتوان موضوع وقف را راحت‌تر و بهتر به عموم معرفی کرد چراکه وقف نه نذر است و نه بیت‌المال بلکه حقیقی است که از طرف واقف جهت نیت خاص رخ می‌دهد و در این میان رسالت اداره اوقاف نیز نقش آفرینی در تحقق نیت واقف است.

 مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل خاطرنشان کرد: تمام هزینه‌های اوقاف از طریق سامانه اوقاف انجام  می شود.

وی از شفاف‌سازی کارکردهای اوقاف است و نباید کارهای نکرده را گزارش کرد از این رو در بافت‌های فرسوده شهری، تمام ساختمان‌های فرسوده وقفی ساخت‌وساز شده و بهره‌برداری شده که حمام اوچ دکان نمونه بارز آن است.

 

تملک شخصی حمام ملاهادی، محدودیت اصلی اوقاف برای بازسازی است

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل، با اشاره به ساخت و بازسازی ابنیه وقف شده عنوان کرد: تمام موقوفات شامل زمین و ساختمان، در سریع‌ترین زمان ممکن به مرحله اجرا و بازسازی می‌رسد اما تملک شخصی و سهیم بودن ملک با وارث حقیقی، محدودیتی در به انجام رسیدن پروژه‌ها ایجاد می‌کند که نمونه مهم آن حمام ملاهادی در مرکز شهر است و چون نصف مالکیت آن برای ما اوقاف بوده و نصف دیگر در تملک شخصی است، در صورت حاضر بودن برای همکاری، می‌توانیم کار را برای بازسازی و مرمت شروع کنیم.

 

ساختمان اصلی اداره اوقاف استان اردبیل، استیجاری است

 

ستوده با اشاره به این نکته که اداره اوقاف هیچ سهمی در ساختمان‌های موقوفه ندارد، خاطرنشان کرد: هیچ کارمندی در مجموعه ساختمان‌های اوقاف نیست و تمام ساختمان‌های اوقاف تحویل داده شده‌اند. تنها ساختمان که استفاده می‌شود ساختمان اداره کل اوقاف است که بسیاری از هرینه‌های آن از محل منابع دولتی تامین میشود و وارث و صاحب ملک به نام  خیّر، محمد اسماعیلی است که اجاره پرداخت میکنیم  و ۳۰ کیلووات پنل برق نیز برای تامین انرژی در مکان اداره، توسط اوقاف نصب و استفاده شده است.

 

نقش امزاده ها در امور خیریه

ستوده از امام‌زاده‌ها، به عنوان مکانی مقدس برای مردمو در راستای انجام کارهای خیر و نذورات  نام برد  و گفت: در ماه‌های گذشته، تیم لبخند نگاه شامل ۱۰ پزشک در تیم بیناسنجی، با تیم خودشان ۳۰۰ نفر را در ۲ روز به طور رایگان در امام‌زاده سید دانیال بینایی‌سنجی کردند و مبلغ یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای تهیه عینک برای این افراد به طور رایگان هزینه شد که عمده آنها جزو افراد بی‌بضاعت بودند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل خاطرنشان کرد: امام زاده صدرالدین در مسگین‌شهر با منابع مردم و نذورات خیر و دولتی، حمایت می‌شود و با توجه به شرایط منطقه و بازدید‌ها، از لحاظ نذورات در جایگاه خوبی قرار دارد که این مکان برای استفاده مردمی و مسافرها، به مانند دیگر امام‌زاده‌ها قابلیت گردشگر‌پذیری داشته و در کارهای آموزشی و برنامه‌های فرهنگی، استفاده‌های خوبی از آن می‌شود.

ستوده ادامه داد: درمانگاهی در محدوده این امام‌زاده به زودی کلنگ‌زنی می‌شود و این مکان به عنوان یک بسته کامل از تمام امکانات تجهیز می‌شود و ساختمانی فاخر برای آیندگان بنا می‌شود؛ همچنین طبق توافقات، وسعت آن افزایش یافته و مساحت آن از یک هکتار به ۵ هکتار، در راستای بهتر شدن شرایط و خدمات آن، افزایش می‌یابد.

 

بیمارستان باتمان قلیچ، نیازمند تامین اعتبار است

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل به تکمیل بیمارستان باتمان‌قلیچ اردبیل که بیش از ۱۵ سال است ناتمام مانده گفت:  این بیمارستان با رویکرد ایحاد مرکز ناباوری و امور زنا بیش از 15 سال است که کلنگ‌زنی شده ولی متاسفانه کار خاصی انجام نشده است.چراکه نیازمند بیش از ۸۵ میلیارد تومان اعتبار بوده، ساختمان اصلی این بیمارستان، بدون تجهیزات به انجام رسد.

ستوده با ذکر اینکه برای ساخت‌وساز و احیای یک مکان، نیاز به سند مالکیت داریم، گفت: به غیر از ۲۵۰ موقوفه که اصطلاحا دفترچه‌دار و قدیمی است تمام موقوفات ثبت شده اردبیل دارای سند هستند.

وی گفت:  ۹۰ درصد موقوفاتی‌ که  فاقد سند هستند مربوط به مساجد است.

 

ثبت ۱۷۸ امام‌زاده و بقعه در استان اردبیل

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل با بیان اینکه: ۱۷۸ امام‌زاده، بقعه، پیر و سقاخانه در استان اردبیل وجود دارد گفت: از این تعداد ۲۵ مورد در شهرستان اردبیل، ۳ مورد در نیر، ۵ مورد در سرعین و ۲ مورد در شهرستان هیر واقع است.

ستوده با بیان اینکه بیشترین تعداد بقعه‌ها و امام‌زاده‌ها با ۸۵ اثر مربوط به شهرستان‌های خلخال و کوثر است گفت: ۲۳ مورد در مشگین‌شهر و ۱۲ اثر مربوط به شهرستان نمین است که ۶ اثر آن مربوط به عنبران می‌باشد؛  شهرستان های گرمی و اصلاندوز و انگوت نیز هر کدام دارای یک امام‌زاده هستند.

 

ثبت بیش از ۳ هزار و ۱۱۰ موقوفه در استان اردبیل  

 

وی به آثار وقفی  استان اردبیل اشاره کرد و گفت:  ۳ هزار و یکصد و ده مورد  موقوفه در استان به ثبت رسیده  که از این تعداد  بیش از ۲ هزار و سیصد مورد آن شامل مساجد بوده و ۶۵۵  موقوفه شامل زمین زراعی و مغازه است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل ادامه داد:  مدیریت بیش از ۳ هزار و ۸۰ مورد از موقوفات با اداره کل اوقاف بوده و مابقی آن که کمتر از ۵۰ مورد است، اداره کل اوقاف نقش نظارتی دارد و متولیان آنها توسط خود واقف تعیین شده است.

 

وجود بیش از7 هزار و چهارصد رقبه موقوفات در استان اردبیل

 

ستوده با بیان اینکه موقوفات استان اردبیل شامل بیش از ۷ هزار و چهارصد رقبه رقبه است گفت: بیشترین رقبات‌  موقوفات استان در بخش کشاورزی با تعداد ۲ هزار و دویست مورد بوده و دیگر رقبات‌ بر اساس کثرت، در بخش‌های مذهبی، صنعتی، بهداشتی و امور تجاری است.

وی افزود: کمترین تعداد رقبه ها نیز مربوط به بخش‌های فرهنگی، صنعتی و بهداشتی است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل گفت:  زمین ۵۱ مدرسه در استان اردبیل موقوفه بوده و ساخت سازه و بنای آن به عهده آموزش و پرورش است و مثل سایر موقوفات اجاره بها اخذ می شود.

 

 رشد وقف و امور خیریه استان اردبیل صعودی است

 

ستوده  به جایگاه استان در امور مربوط به وقف و کارهای خیر اشاره کرد و گفت: بر اساس آمار کلی سال گذشته، استان اردبیل از لحاظ بهره‌وری و امور اقتصادی جایگاه سوم کشور اخذ و در زمینه رشد درآمد موقوفات نیز جایگاه نخست را به دست آورده است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل در پایان سخنان خود  به اعتبارات اوقاف و امور خیریه اشاره کرد و گفت: از محل اعتبارات کشوری در بحث عمرانی کمک گرفته و مجلس شورای اسلامی در بحث ساخت و ساز مرتبط با مساجد نیز، یاری‌رسان ما است.