پربازدیدترین ها

کد خبر: 4950 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹

پیوستن به شبکه ریلی، یکی از مولفه های توسعه اقتصادی استان است

تحقق رویای دیده شدن قطار واقعی در اردبیل می تواند جامعه گسسته استان را به یک جامعه متحد تبدیل کرده و اردبیل را به عنوان استانی خلاق در زمینه ی صنایع خلاق در جهان معرفی کند.

 پیوستن به شبکه ریلی، یکی از مولفه های توسعه اقتصادی استان است

به گزارش ابصارخبر، راشد پرستار مدیرعامل مؤسسه مردم نهاد مدیران جوان، خدمت و تلاش در یادداشت خود به توسعه استان اردبیل پرداخت و نوشت: وابستگی های تکنولوژیکی برای توسعه نواحی، دسترسی به تکنولوژی متناسب با ظرفیت اداری، اقتصادی و اجتماعی از ضروریات است. دامنه نفوذ خدمات نیز متفاوت است.

 منظور از دامنه نفوذ عبارت از فاصله ای است که خدمات می توانند گسترش یابند و یا مردم برای خرید یا استفاده از خدمات آن فاصله را طی می کنند. هر چه ناحیه نفوذ وسیعتر و تراکم جمعیت آن بیشتر باشد، امکان ارائه خدمات مناسب، بیشتر است. بین دسترسی آسان و وجود ارتباطات مناسب با برخورداری جمعیت از خدمات، رابطه منطقی وجود دارد. یعنی در مسیرهایی که ارتباطات مناسب تر وسیله نقلیه در دسترس، امکان استفاده از خدمات شهری افزایش می یابد و در بسیاری موارد مذکور حتی با وجود برخورداری از خدمات آموزشی به دلیل دسترسی بهتر و برتری کیفیت خدمات شهری، مردم استفاده از خدمات شهری را ترجیح می دهند.
امروزه فقدان مدیریت خلاق نه تنها موجب عدم توسعه فضای عمومی و جمعی به عنوان بستر شهر خلاق می شود، بلکه در نهایت باعث تخریب فضای عمومی شهر و خلاقیت ساکنین شهر می شود.

شهر خلاق در حوزه مدیریت و برنامه ریزی شهری است. مبنای شهر خلاق بر حضور فعالانه و نقش آفرینی شهروندان در برنامه های مدیریت شهری است. شهر خلاق شهری است که پیوسته در حال دگردیسی و زایش مولفه های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی است و سعی دارد، در این فرآیندها، گروه های مختلف اجتماعی و افراد جامعه را در درون خود مشارکت دهد.
و به عبارتی بهتر شهر خلاق شهری است که از نوآوری ها و توانمندی های شهروندان در توسعه پایدار شهری استفاده می کند و تفکر خلاق ساکنان، همگام و هماهنگ با مدیریت استانی و شهری حرکت می کند. و هر منطقه با توجه انرژی و ظرفیتی که به صنعت خلاقانه خاص اختصاص می دهد، اولویت خود را انتخاب می کند. که در این میان می توان به بسترهای زمینه ساز شهر خلاق به قرار ذیل اشاره کرد:
- تغییر پارادایمی از دولت – ملت به شهر
- تغییر از حکومت به حکمروایی و نقش کانونی اجتماعات محلی  
- جهانی – محلی شدن  
- اهمیت یافتن اقتصادهای فرهنگ پایه و دانش بنیان
 
حال برای رسیدن به مولفه های توسعه و خلاقیت در استانی با مشخصات ذیل:
استان ‌اردبيل‌ در شمال‌ غرب ‌كشور و در بين‌ نصف‌النهارات 47‌ درجه ‌و 15دقيقه ‌و 48 درجه ‌و56 دقيقه ‌طول ‌شرقي ‌و مدارات ‌37 درجه ‌و 9 دقيقه ‌و 39 درجه ‌و 42 دقيقه ‌عرض‌ شمالي ‌قرار گرفته ‌و از غرب ‌به ‌استان ‌آذربايجان‌ شرقي‌، از شمال ‌و شمال ‌شرق ‌به ‌كشور جمهوري‌ آذربايجان‌، از شرق ‌و جنوب ‌شرق ‌به ‌استان ‌گيلان ‌و از جنوب ‌به ‌استان ‌زنجان ‌محدود است‌.

اين ‌استان ‌به ‌عنوان‌ جزئي ‌از منطقه ‌آذربايجان‌، شامل‌ نواحي‌ شرقي‌، شمال‌ شرقي ‌و جنوب ‌شرقي ‌آن ‌مي‌شود و از لحاظ ‌شكل ‌ظاهري‌، استاني ‌است‌ مطول ‌كه ‌فاصله ‌شمالي‌ترين ‌و جنوبي‌ترين ‌نقطه ‌آن ‌در حدود 290 كيلومتر و فاصله‌ شرقي‌ترين‌ و غربي‌ترين ‌آن ‌بيش ‌از 132 كيلومتر است. با توجه به شكل طولي آن در امتداد نصف النهارات، از تنوع اقليمي قابل توجهي برخوردار مي‌باشد. شهرستان ‌اردبيل‌ در اقليم ‌خشك‌ قرار دارد كه‌ ماه هاي ‌خشك ‌و يخبندان ‌آن ‌بيش ‌از 8 ماه ‌است‌ و شدت‌ بارندگي ‌در بهار و پائيز بوده ‌و داراي ‌زمستان ‌سرد و تابستان‌ معتدل ‌است‌. پوشش ‌گياهي ‌در اين‌ منطقه ‌به ‌صورت ‌استپي ‌بوده ‌و در شمالغرب ‌آن ‌پوشش‌ نيمه ‌جنگلي ‌نيز مشاهده ‌مي‌شود. مساحت ‌استان ‌918/17880 كيلومتر مربع‌ مي‌باشد كه‌ حدود 07/1 درصد از مساحت ‌كل ‌كشور را تشكيل‌ مي‌دهد. طول ‌مرزهاي‌ اين ‌استان‌ حدود 369 كيلومتر با كشور جمهوري‌ آذربايجان‌ مي‌باشد. براساس نتایج سرشماري‌ عمومي ‌نفوس و مسكن ‌سال 1390 جمعيت استان بالغ‌ بر 1248488نفر داشته و طبق ‌آخرين ‌مصوبات‌ تقسيمات ‌كشوري ‌داراي‌10 شهرستان‌، 29 بخش‌، 26 شهر، 71 دهستان‌ و 1854 آبادي‌ است‌ كه‌ از اين ‌تعداد 1723 آبادی دارای سکنه و 131 آبادي ‌خالي ‌از سكنه ‌است‌.
توجه به ارتباطات مدرن و تسهیل در سطح استانی از جمله شبکه راه آهن درون استانی می تواند زمینه ساز توسعه شگرف و معرفی استان اردبیل به عنوان استان خلاق در سطح کشور و نهایت جوامع بین المللی باشد. و در پس آن با توجه به تاریخچه راه آهن در جهان و کشور  که لکوموتیو برای اولین بار در سال 1813 در جهان مطرح شد و به فاز عملیاتی وارد شد و این تکنولوژی به کشور ما  در سال 1918 وارد گشت و بعد از ارائه مدل های مختلف در گذر سال ها تا به امروز رسیده که در جهان مدرن امروزه هر روز مدل های مختلفی اعم از مغناطیسی – سریع السیر و ... عرضه می شود و جالب توجه اینکه در کشور ما هم خطوط ریلی زیادی در حال بهینه سازی خود به سمت سریع السیر هستند! و این در شرایطی اتفاق می¬افتد که بسیاری از مناطق فاقد ریل آهنی هستند.
 
سوالی که اینجا مطرح می شود در سال 2017 بعد از گذشت یک قرن از ورود راه آهن به کشور چرا ما موفق نشدیم این سیستم حمل و نقل استراتژیک را برای استان اردبیل به ارمغان برسانیم:  

واقعا مشکل مشکل کجا بوده :
– آیا مشکل تامین اعتبار داشتیم  
- آیا مشکل مدیریتی مطرح بوده است

تا جایی که هر روز اما و اگرهای بسیاری در رابطه با پروژه راه آهن اردبیل ارائه می¬شود: از جمله:راه‌آهن  اردبیل- میانه سنگین‌ترین پروژه ریلی کشور به لحاظ ابعاد و وسعت اجرا است و نیازمند وقت زمان بیشتری برای اجرا است.
 
 استان اردبیل در منطقه کوهستانی واقع شده و هزینه اجرایی کردن پروژه راه آهن اردبیل – میانه صرفه اقتصادی ندارد. یکی از ابرپروژه‌های ریلی کشور است و مردم استان اردبیل باید صبور باشند تا جایی که به عدم اختصاص بودجه مصوب در سال جاری به پروژه ختم می شود. (۹۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته اما با گذشت سه ماه از فصل کاری ریالی از بودجه امسال اختصاص داده نشده است).

با توجه به فرافکنی های ذکر شده سوال اساسی که  در اینجا مطرح می شود این است چرا با گذشت طول عمر سه دولت آنچنان که باید و شاید به این امر پرداخته نشده که در کنار این پروژه به شبکه ریلی درون استانی توجه گردد که با این حرکت استراتژیک منحصر فرد زمینه برای ظهور رونق اقتصادی و .... استان اردبیل و از همه مهمتر معرفی استان به عنوان استان خلاق در سطح کشور  و جامعه بین المللی حرکت کرد.
 
در شبکه ریلی درون استانی تمامی شهرستان های استان از طریق خطوط ریلی به هم اتصال پیدا می کنند تا از این طریق به تحول بنیادین در جهت توسعه پایدار استان اردبیل برسیم از جمله: کاهش 7 برابری مصرف سوخت استانی(سوخت مصرفی راه آهن، تنها گازوئیل است در حالی که بخش جاده از 3 نوع سوخت گازوئیل، بنزین و گاز طبیعی استفاده می کند).
 حفاظت محیط زیست (راه آهن نیاز چندانی به زمین ندارد، یک مسیر دو خطه مدرن فقط 7/13 متر زمین (عرض) را اشغال می کند در حالی که یک بزرگراه چهار باندی با ظرفیت مشابه تقریبا سه برابر زمین مذکور زمین نیاز دارد )
50 برابر ایمنی بیشتر(میزان تصادفات و مرگ و میر جاده¬ای که بسیارزیاد است کاهش پیدا می کند.).
20 برابر آلودگی کمتر(به ازای هر تن بار) سهم ناچیز در آلودگی صوتی، ظرفیت جابه جایی مسافر و کالا بالا (با توجه به کشاورزی بودن منطقه میتواند در زمینه حمل کالا و محصولات به استان های همجوار و کشور همسایه(جمهوری آذربایجان) مفید باشد.)، رفاه و راحتی بیشتر، استهلاک و هزینه تعمیر و نگهداری کمتر،صرفه اقتصادی بالا،تبات نرخ تعرفه در این حوزه،با توجه به توریستی بودن استان می تواند زمینه رونق این صنعت سودآور و سوم جهان را در استان توسعه دهد.
 نیروی کار متخصص در این زمینه می تواند وارد استان شده و زمینه های اشتغال مهندسین را فراهم کند.
رویای دیده شدن قطار واقعی در اردبیل تحقق می یابد.
در قالب پروژه درون استانی می توان از منابع جاری استان تخصیص بودجه شود و از انتقال بودجه ی منابع استانی به کشور به دلیل اهمیت ماجرا بکاهد.
دست یافتن به سند چشم انداز صنعت حمل و نقل ریلی در افق 1404 و طرح جامع راه آهن
زمینه برای گردشگری استانی با ظهور صنایع خلاق فراهم می شود.
زمینه های اشتغال پایدار استانی فراهم می گردد.
 توسعه صنایع مربوط به حمل و نقل از جمله راه آهن – شبکه های ریلی در سطح استان با توجه به گرانی حمل و نقل هوایی و نارسایی شبکه حمل و نقل جاده ای به ویژه ضریب ایمنی پایین راه ها و افزایش سرعت و بهبود امکانات رفاهی قطارها، سرمایه گذاری روی این سیستم روز به روز در سطح جهانی در حال افزایش است. 

 از همه مهمتر با نگاهی به آینده اقدام به این امر مهم می تواند زمینه را برای اتصال راه آهن درون شبکه ی استانی به ریل های کشوری و بین المللی با متد پیشنهادی ذیل:
- اتصال ریل شهرستان گرمی به جمهوری اذربایجان
- اتصال ریلی به زنجان از طریق ریل خلخال
- اتصال به آذربایجان شرقی از طریق ریل مشگین شهر
 
حرکت کرد و جامعه گسسته استان اردبیل را به یک جامعه متحد و استانی برای دست یافتن به توسعه پایدار استانی و معرفی این استان به عنوان استان خلاق در زمینه ی صنایع خلاق در سطح کشور و جهان معرفی کرد.

انتهای پیام/