کد خبر: 661 ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۸

بنزین، دغدغه این روزهای مردم

موضوع اصلاح قیمت حامل های انرژی در کنار حذف یارانه اقشار پردرآمد برای جبران کسری 12 هزارمیلیاردی هدفمندی یارانه ها بوده است در حالی که طبق آمارهای دولت، 70 درصد یارانه سوخت، نصیب طبقات ثروتمند می شود که این بحث در جای خود قابل تامل است.

بنزین، دغدغه این روزهای مردم

به گزارش ابصار نیوز ایرج فتحی طی یادداشتی در مورد افزایش قیمت بنزین نوشت: با ورود به خردادماه مردمی که طبق عادت به جایگاههای سوخت در سراسر کشور مراجعه می کردند ناگهان متوجه خالی بودن کارتهای سوخت خود از بنزین 700 تومنی شدند و تازه بعد از چندروز که از خرداد می گذشت تازه متوجه شدند که سهمیه خردادماه در کارتهای سوخت شارژ نشده است،با پیگیریهای رسانه ها و عده ای از مسوولین جایگاههای سوخت،شائبه تک نرخی شدن بنزین را برای خودروهای شخصی وعمومی تقویت شد.اگر چه این کاردولت موجب شد تا رسانه ها سناریوهای مختلفی را بررسی کنند اما وزیر نفت به تازگی اعلام کرد وضعیت قیمت و سهمیه بنزین از امروز مشخص شده و قابل اعمال در سراسر کشور است یعنی به عبارتی روشن و طبق گفته وزیر نفت بنزین لیتری 1000تومن و ابطال سهمیه 700تومنی از این ماه،البته این تصمیم دولت در حالی اتخاذ شده است که به اذعان دولتی ها با آغاز نظام سهمیه بندی بنزین به گفته آمار و اطلاعاتی که در اختیار مجموعه وزارت نفت قرار دارد شاهد کاهش مصرف بنزین در کشور بوده ایم و اگر نظام سهمیه بندی اجرا نمی شد امروز مصرف بنزین کشور به بیش از 100 میلیون لیتردر روز می رسید.البته باز هم البته ناگفته نمامد که این اقدام دولت در راستای جبران کسری بودجه هدفمندی یارانه ها صورت گرفته و برای دولت 4000میلیارد تومان درآمد ایجاد می کند.

ناگفته نماند که این نظام هدفمند کردن مصرف بنزین در اکثر کشورها مدتها قبل اجرا می شود و علاوه بر صرفه جویی حاصله برای واردات بنزین در آن کشورها از درآمد حاصل از قیمت بالای بنزین توانسته اند بخوبی در راستای اهداف زیرساختی کشورخود استفاده بکنند.

حال مردم جدا از پیگیری برخی مسائل کارشناسی و فنی از بابت موضوع هدفمندی و غیره دنبال یک سوال از مسولین دولتی و حتی نمایندگان مجلس هستند و آن هم این سوال مطرح است که آیا با افزایش یکباره و بدون اطلاع قبلی حتی به صاحبان جایگاههای سوخت،آیا دوباره و طبق سنوات گذشته قیمت خودرو،اجناس و حتی در حالت بدبینانه تر قیمت کرایه های وسایط نقیله شهری و عمومی افزایش خواهد یافت یا باید منتظر مانورهای همیشگی دولت در این زمینه باشیم؟ یا اینکه اینبار نیز دولت همانند سایراقدامات خود در بحث کنترل تورم این موضوع را می تواند چند مدتی آنهم فقط در آمار و ارقام کنترل کرده و به جنگ مهار تورم صعودی برود؟!!

این تنها دغدغه مردم در این ایام است،تجربه ثابت کرده است که بعد از اینگونه اقدامات غافلگیرانه دولت، بازار یکسری شایعات در کشور داغ تر می شودکه این موضوع یا بصورت برنامه ریزی شده از سوی برخی مخالفان دولت و نظام یا از سوی برخی از سودجویان بازار کسب و کار.حال تا دولت به خود آید و شروع به کنترل های اولیه تورم کرده باشد قیمت برخی اجناس وکالاها به یکباره سیر صعودی به خود می یابد!

برخی از کارشناسان بر این باورند که آزاد شدن نرخ بنزین در قیمت محصولات صنعتی تغییر خاصی ایجاد نمی کند و فقط تغییر قیمت گازوئیل اثر جزئی بر بخش حمل و نقل خواهدداشت.این مسیری است که دولت به زعم خود مجبور است آن را طی کند.به هر حال تک نرخی شدن بنزین هزینه های کسانی که از خودروهای شخصی استفاده می کنند را افزایش می دهد اما برای اقشار ضعیف تر که از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می کنند تاثیر چندانی نخواهد داشت .یک نکته اساسی را باید در نظر بگیریم و آن اینکه به موازات تغییر قیمت حامل های انرژی ، زیر ساخت های حمل و نقل نیز باید تقویت شود و همزمان با حذف یارانه بنزین،توسعه خطوط مترو و قطار زیرزمینی کلان شهرها،گاز سوز کردن تاکسی ها و اقداماتی از این دست نباید فراموش شود که البته این موضوع هم باید همانند تک نرخی کردن بنزین باید در کارگروه های دولت شبانه روزی و به جد تعقیب گردد.

موضوع اصلاح قیمت حامل های انرژی در کنار حذف یارانه اقشار پردرآمد برای جبران کسری 12 هزارمیلیارد تومانی هدفمندی یارانه ها بوده است!در حالی که طبق آمارهای دولت 70 درصد یارانه سوخت نصیب طبقات ثروتمند جامعه می شود که این بحث هم در جای خود قابل تامل است.این اقدام دولت به گفته برخی کارشناسان به دلیل جلوگیری از فشار زیاد بر مردم بوده اما در کنار آن نباید فراموش کرد که یارانه اقشار پردرآمد جامعه هم باید طبق قانون مدنظر دولت باشد تا کسری بودجه جبران شود.

حال باید از زبان مردم سخن گفت و آن اینکه دولت در این ماجرا هر گلی زد به سر خود زد و عمده ترین مشکل و دغدغه مردم که گرانی و اثرات تک نرخی شدن بنزین بر کالاهای ضروری مردم بعداز اجرای این طرح است باید با اقدامات شایسته دولت مردان در جهت کنترل واقعی و عملی تورم باشد نه در راستای کنترل آماری و ارقامی تورم! 

یادداشت نویس: ایرج فتحی

دانشجوی کارشناسی ارشد - دانشگاه محقق

انتهای یادداشت


نظرات بازدیدکنندگان

رحمانی
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶

ازآقای فتحی بپرسید شما تحلیلگرسیاسی هستیدیانویسنده کتاب فرهنگی؟ البته منظورم کتاب سقای دشت اردبیل است