نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

سرویس: اخبار کوتاه کد خبر: 9868 ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷

قائم مقام دانشگاه علمی کاربردی کشور:

مراکز دولتی علمی کاربردی احیا می شوند/ مراکز بین المللی در واحدهای استانی دایر می شود

قائم مقام دانشگاه علمی کاربردی کشور از احیای مراکز دولتی علمی کاربردی خبرداد و گفت: به منظور حضور موفق در عرصه جهانی مراکز بین المللی در واحدهای استانی در حال راه اندازی است.

مراکز دولتی علمی کاربردی احیا می شوند/ مراکز بین المللی در واحدهای استانی دایر می شود

به گزارش ابصارخبر، اصغر کشتکار قائم مقام دانشگاه علمی کاربردی کشور عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه این دانشگاه به دنبال ارتقای کیفیت، توانمندسازی جوانان با توسعه آموزش‌های مهارتی و تمرکز بر کارآفرینی است، گفت: بر همین اساس مجوزی برای راه اندازی مراکز علمی کاربردی جدید صادر نمی شود.

وی با بیان اینکه دانشجویان هم اکنون در ۵۷۰ مرکز علمی کاربردی در نقاط مختلف کشور در حال تحصیل هستند، افزود: این رقم در سال های گذشته بیش از هزار مرکز بود که به علت کیفیت پایین و مصوبه شورای عالی اداری مبنی بر عدم فعالیت مراکز وابسته به دولت هم اکنون به ۵۷۰ مرکز کاهش یافته است.

کشتکار با اشاره به اینکه کیفیت آموزش بعضی از مراکز وابسته به دولت بسیار عالی بود که متاسفانه به خاطر مصوبه شورای عالی اداری تعطیل شدند، بیان کرد: اقداماتی برای راه اندازی مجدد این مراکز انجام شده و امیدورایم در آینده نزدیک این مراکز دوباره فعالیت خود را شروع و دانشجو جذب کنند.

وی از افزایش رشته‌های جدید در این دانشگاه برای رفع نیاز فعلی جامعه خبر داد و گفت: امسال ۱۲۵ رشته جدید به تعداد رشته‌های این دانشگاه افزوده شده که سال آینده این تعداد به ۳۰۰ رشته خواهد رسید.

قائم مقام و معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور ادامه داد: حدود ۵۰ درصد رشته های جدید در مقطع کاردانی و مابقی در مقطع کارشناسی است.

افزایش۲۳ درصد ثبت نام دانشجویان

کشتکار با اشاره به کاهش دانشجویان در سایر واحد های دانشگاهی اگفت: با این حال استقبال دانشجویان و خانواده ها از دانشگاه جامع علمی کاربردی افزایش یافته به طوری که امسال ۱۲۷ هزار دانشجو در مراکز علمی کاربردی ثبت نام کرده اند.

وی با بیان اینکه هم اکنون حدود ۲۷۰ هزار دانشجو در مراکز علمی کاربردی کشور تحصیل می کنند، اظهار داشت: بیش از ۷۰ درصد از دانشجویان این دانشگاه بعد از فارغ‌التحصیلی به اشتغال پایدار دسترسی پیدا می‌کنند.

معاون آموزشی دانشگاه علمی کاربردی گفت: مهم‌ترین وجه تمایز آموزش‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی‌ با سایر دانشگاه‌ها مهارت آموزی دانشجویان است و فارغ التحصیلان این دانشگاه نیاز به آموزش بدو خدمت ندارند و از لحظه ورود به محیط کار، توانایی انجام کار را خواهند داشت.

وی افزود: در این دانشگاه به آموزش‌ها به صورت توسعه کیفی، هدفمند، پایدار، داخلی و بین‌المللی توجه شده و پیشرفت، ارتقا و ایجاد مشاغل دانش‌بنیان و مهارت محور مدنظر است.

قائم مقام دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور گفت: بر همین اساس تحصیل در دانشگاه علمی کاربردی برای داوطلبانی که هدفشان از تحصیل کسب توامان دانش و مهارت برای ورود قدرتمند به بازار کسب و کار است، انتخاب اول خواهد بود.

راه اندازی واحدهای بین الملل در استان ها

کشتکار از جذب 300 دانشجویی خارجی در واجدهای بین الملل دانشگاه جامع علمی کاربردی خبرداد و گفت: دانشجویان خارجی در مرکز علمی کاربردی کوشا تهران، مرکز علمی کاربردی کارخانه قند کرج و مرکز علمی کاربردی ستی سنتر اصفهان درحال تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی باید قطب تربیت تکنسین در منطقه باشد، اظهار کرد: تلاش می شود در هر استان یک مرکز بین المللی راه اندازی شود و دانشجوی خارجی جذب کند.

قائم مقام دانشگاه علمی کاربردی با اشاره به مزیت جذب دانشجوی خارجی گفت: جذب دانشجویان خارجی علاوه بر افزایش ارزش افزوده و درآمد زایی و خودکفایی اقتصادی دانشگاه ها، باعث شناساندن ظرفیت ها و قابلیت های کشور شده و در مناسبات آینده بین ایران و سایر کشورها تاثیرگذار خواهد بود.

افزایش 4برابری وام دانشجویی در دانشگاه علمی کاربردی

سلیمان عباسیمعاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور به فعالیت‌های حوزه فرهنگی و دانشجویی این دانشگاه اشاره کرد و گفت: برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و قرآنی، جشنواره رویش فعالیت‌ها و دستاوردهای دانشجویی، جشنواره حرکت (دستاوردهای علمی انجمن های دانشجویی)، جشنواره ایثار و شهادت، المپیاد ملی مهارت و برگزاری مسابقات نشریات دانشجویی و ورزشی و مناظره دانشجویی با موضوع بحث‌های مهارتی از جمله این برنامه‌ها است.

وی با بیان اینکه تکرار و تمرین ضامن ارتقای مهارت در دانشجویان و موفقیت در به دست آوردن فرصت‌های شغلی است، اظهار کرد: دانشگاه علمی کاربردی با دادن وام، زمینه‌سازی برای کار دانشجویی و مشاوره دانشجویی، از دانشجویان حتی پس از فارغ‌التحصیلی حمایت می‌کند.

عباسی گفت: در سال ۹۹ بیش از ۱۱ میلیارد ریال به دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی وام دانشجویی پرداخت شد که این مبلغ در سال ۱۴۰۰ بیش از چهار برابر افزایش یافته و ۴۵ میلیارد ریال رسیده است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با اشاره به اینکه ارتقای هویت‌مداری و مسئولیت‌پذیری از اولویت‌های این دانشگاه است، گفت: مراکز علمی کاربردی و مدرسان در سه محور فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی سنجیده می‌شوند.

وی گفت: با توجه به اینکه دانشگاه تربیت کننده منابع انسانی مورد نیاز برای توسعه کشور است، تلاش می‌شود دانشگاه جامع علمی کاربردی علاوه بر اینکه پویا، چابک و کارآفرین باشد در سطح بین‌المللی نیز فعال باشد و امروز گام‌هایی ارزشمندی در این راستا برداشته شده است.

عباسی به دوران کرونا نیز اشاره کرد و گفت: حتی شیوع ویروس منحوس کرونا در جامعه باعث تعطیلی فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی و ورزشی دانشگاه علمی کاربردی نشد و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته استقبال دانشجویان از برنامه‌های متنوع دانشگاه در حوزه فضای مجازی افزایش یافت.

وی با بیان اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی، دانشگاهی انعطاف‌پذیر است، افزود: ارتقای کیفی و تربیت دانشجویان خلاق و کارآفرین در تمامی زمینه‌های از جمله فرهنگی از اهداف این دانشگاه است.

انتهای پیام/ج