سرویس: سیاسی کد خبر: 9934 ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰

یک کارشناس مسائل مذهبی:

دشمن شناسی رمز موفقیت ما در رویارویی با فتنه ها است / لزوم بازخوانی و بازشناسی حادثه کربلا در ایام فتنه

مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان اردبیل از دشمن شناسی به عنوان رمز موفقیت ما در رویارویی با فتنه ها نام برد و گفت: با شناخت ویژگی های مختلف دشمن ، توطئه ها و نقاط ضعف و قوت، مراکز ،منابع و امکانات آن به خوبی می توان با فتنه ها مقابله و ریشه انها را خشکاند.

دشمن شناسی رمز موفقیت ما در رویارویی با فتنه ها است / لزوم بازخوانی و بازشناسی حادثه کربلا در ایام فتنه

به گزارش ابصارخبر، حجت الاسلام بهنام علیپور مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان اردبیل در گفتگو با سبلان ما ، به تشریح ابعاد مختلف فتنه88 پرداخت و گفت: ۹ دی سال ۱۳۸۸ نمایش بصیرت و هوشیاری مردم مؤمن، با بصیرت و غیرتمند ایران بود.

وی به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی  در خصوص حماسه 9 دی اشاره کرد و گفت: به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی اگر صدها بار هم برای نعمت هوشیاری این ملّت سجده شکر به جای آورده شود، باز هم کم است.  

این کارشناس مذهبی به حوادث پس از انتخابات سال88 اشاره کرد و گفت: زیر سؤال بردن اصل دین، نظام مقدس اسلامی و هم چنین اصل ولایت فقیه از جمله مواردی بود که باعث شد مردم ایران با خلق حماسه ماندگار خود، دشمنان قسم خورده نظام اسلامی را مأیوس کنند.

وی هتک حرمت ماه محرم و روز عاشورا در آن سال را یادآور شد و گفت: این اقدام باعث جریحه دار شدن احساسات مذهبی مردم ایران شد. 

علیپور اوج حرکت این افراد در روز عاشورا را یادآور شد و گفت: اقدام حتاکان گویای این بود که آنها معتقد به ارزشها و مظاهر اسلامی از جمله امام حسین(ع) و عاشورا نبودند و به همین دلیل روز عزای حسین(ع) را برهم زدند، به صفوف نماز عزاداران و افرادی که بر حسب ظاهر چهره حزب اللّهی داشتند، حمله کرده و شعار هایی سردادند که نشانگر مبارزه اساسی با نظام اسلامی و اصل ولایت فقیه بود.

وی با بیان اینکه هتک حرمت به عاشورا و عزاداران حسینی، ملّت ایران را نگران و چشمان آنان را گریان کرد گفت: 9 دی ماه در واقع واکنش به این حرکت و اعلام حمایت از ولایت فقیه به ویژه شخص مقام معظّم رهبری بود.

این کارشناس مذهبی رمز موفقیت ایران در 43 سال گذشته را پیروی از رهبر معظم انقلاب اسلامی دانست و گفت شناخت راه حقیقی توحید و داشتن راهبری امین و الهی مهمترین اصل در رویارویی با فتنه است که با تمسّک به سیره و سنّت وی، بتوان مسیر پر آسیب و خطر زمانه فتنه را با امنیت گذراند.

وی افزود: دشمن شناسی رمز موفقیت ما در رویارویی با فتنه است چراکه ویژگی های مختلف دشمن، توطئه ها و نقاط ضعف و قوت و مراکز و منابع و امکانات آن به خوبی شناسایی و از تمامی این اطلاعات به درستی استفاده کرد.

مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان اردبیل از بصیرت فکری و عملی به عنوان یکی دیگر از راه های مقابله با فتنه نام برد و گفت: این مهم سبب تحقق فعلی در اعمال و رفتار انسان می گردد 

وی تعریف بصیرت را یاداور شد و گفت: بصیرت در عرف سیاسی یعنی فرد، قدرت تشخیص مسائل پیچیدة سیاسی و اجتماعی و قدرت درک فهم درست آن را برای دستیابی به راه صحیح منطبق با عقل و شرع داشته باشد. صاحب بصیرت کسی است که بتواند هنگام فتنه و بحران، حق را از باطل تشخیص دهد و موضع مناسب اتخاذ کند و بتواند در فضای غبارآلود و در تاریکی ها، شاخص ها را بشناسد و راه حل مناسب را پیدا کند.

این کارشناس مذهبی به بیان دلایل حادثه 9دی پرداخت و گفت: مهمترین و اصلی ترین دلایلی که ۹ دی به عنوان یک حماسه بی نظیر در تاریخ ایران ماندگار شد، اراده خداوند متعال و ایمان به توفیق الهی بعنوان عامل اصلی هدایت قلبها و دلهای ملت ایران برای حضور در عرصه است.

وی از داشتن بصیرت بی نظیر مردم در فضای پر از فتنه ی سال ۸۸ ، حضور منسجم و یک پارچه‌ی همه اقشار مردم در سراسر کشور در حمایت همه جانبه از انقلاب و بخصوص ولایت فقیه و همچنین ایمان دینی مردم و اعتقاد مردم به اینکه وظیفه ملی و مذهبی بودن جهت حضور در آن عرصه از تاریخ از جمله زمینه های تحقق ۹ دی نام برد چراکه در آن زمان اهانت به ارزش های مذهبی ملت ایران بخصوص اهانت به عاشورای حسینی توسط فتنه گران صورت گرفته بود.

حجت الاسلام علیپور بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص نقش عاشورای حسینی و محرم، در تحقق حماسه نه دی را یاداور شد و گفت: همانگونه که در ابتدای انقلاب، محرم به کمک این مردم آمد و امام خمینی(ره) فرمود خون بر شمشیر پیروز است، در قضایای ۹ دی هم، عاشورا به کمک ملت آمد و حماسه بزرگ و ماندگاری را خلق کرد.

وی با بیان اینکه فتنه گران می خواستند نقش مردم در عرصه های مختلف جامعه را بی اهمیت نشان بدهند، گفت: فتنه گران، ستون اصلی انقلاب یعنی« ولایت فقیه» را هدف قرار داده بودند چراکه به گمان خودشان، ولایت پذیری مردم ایران با گذشت ۳۰ سال اطاعت از ولایت کمرنگ شده است و آنها می توانند با این اقدامات به اهداف خود برسند.

مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان انگیزه فتنه گران را نا امن کردن محیط و فضای زندگی برای مردم عادی در شهر های مختلف نام برد و گفت: القای مقدس بودن چهره های مترود انقلاب و تبلیغات گسترده رسانه ای در این خصوص . مانند اشخاصی چون منتظری که از سوی امام خمینی(ره) از عرصه سیاست کنار گذاشته شده بود از جمله اهداف فتنه88 و حوادث بعد از ان بود.

وی به نقش رسانه ها در تداوم و گسترش فتنه نیز اشاره کرد و گفت: دشمنان قسم خوره نظام نیز   فتنه گران را از طریق امپراطوری رسانه ای خود  و تامین منابع مالی علنا حمایت می کردند.

 

گفتگو: مهدی جدی

 

انتهای پیام/ج