نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها

سرویس: سیاسی کد خبر: 9937 ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰

کارشناس مسائل سیاسی و اجتماعی:

تمامیت خواه ها ، انحصار طلبان و تندرو ها بزرگترین مردودین فتنه88 بودند

یک کارشناس مسائل سیاسی به ابعاد مختلف حماسه 9 دی اشاره کرد و گفت: فتنه ۸۸ با حماسه تاریخی ۹ دی مهار شد و نشان داد گفتمان انقلاب اسلامی از چنان ظرفیتی برخوردار است که می‌تواند از فتنه‌ها به سلامت عبور کند.

تمامیت خواه ها ، انحصار طلبان و تندرو ها بزرگترین مردودین فتنه88 بودند

به گزارش ابصارخبر به نقل از  سبلان ما ،فتنه ۸۸ با حماسه تاریخی ۹ دی مهار شد و نشان داد گفتمان انقلاب اسلامی از چنان ظرفیتی برخوردار است که می‌تواند از فتنه‌ها به سلامت عبور کند.

خبرنگار سبلان ما در این رابطه به گفتگو با بهنام صحرانورد عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان اردبیل و کارشناس مسائل سیاسی پرداخت تا ضمن تشریح ابعاد فتنه88 به تبیین مسائل و بصیرت افزایی در اینخصوص بپردازد.

فتنه ۸۸ چگونه و با چه هدفی شکل گرفت؟

سهم خواهی هریک از جریانات سیاسی بدون در نظر گرفتن ساز و کارهای دموکراسی و پایبندی به اصول و قواعد و نظام های سیاسی، آشفته بودن فضای سیاسی و از طرف دیگر دو جریانی که هر کدام به نوعی مدعی اصالت حقانیت دستیابی به عرصه قدرت بدون در نظر گرفتن منافع ملی بودند باعث شکل‌گیری فضای ابرناکی از پیچیدگی‌های سیاسی در سال ۸۸ گردیده اند که نشانگر عدم فهم دقیق عرصه سیاست و عدم پایبندی بر الزامات مسئله دموکراسی از سوی افراد، نهادها و جریان های سیاسی بوده و به ویژه توهمات ناشی از پیروزی هر یک از افراد در این مسئله بود.

آرایش گروه‌های سیاسی داخلی در قبال فتنه ۸۸ چگونه بود؟

دو جریان سیاسی حاکم بر جامعه ایران پسا انقلاب تحت عنوان راست و چپ اصولگرا و اصلاح طلب و یا با هر عنوان دیگری در این مسیر از دو طیف متفاوت که هر کدام بر مبنای فهم خود از قاعده سیاست تحلیل‌هایی داشتند به تعبیری دیگر در جریانی موسوم به اصولگرایان، آبادگران، راستی افرادی تندرو خود را مدعی تمامیت‌خواهی در عرصه قدرت می دانستند و در طرفی دیگر جریانی موسوم به اصلاحات رادیکال ها و تند راه های آن خود را به هر نحوی در قبال این مسئله پیروز تلقی می‌ کردند.

البته ما میتوانیم در جریان های میانه این دو را نیز ببینیم که قائل بودند که یک مسئله داخلی از طریق مسالمت‌آمیز و با تبعیت از مور قانون صورت بگیرد اما واقعیت امر این است که هر دو جریان سیاسی در این مسئله کارنامه بسیار قابل قبولی را نتوانستند بگیرند و هر کدام دردامی گرفتار شدند که باید به حال هر یک به نحوی تاسف خورد.

چه گروه‌ها و اشخاصی در جریان فتنه ۸۸ رفوزه شدند؟

تمامیت خواه ها ، انحصار طلبان و تندرو ها بزرگترین مردودین این فتنه بودند آنان که خود را حق و طرفداران خود را احق و خود را محق جریان انتخابات می دانستند هر دو دسته از این افراد در این مسئله کارنامه قبولی نگرفته اند و برخی از لیدرهای اینها که در جریان تندرو این مباحث قرار می گیرند کارنامه کاملاً سیاهی را از خود برای ما به یادگار گذاشتند

در مسیر فتنه، بزرگ‌ترین خیانت برخی احزاب و سیاسیون داخلی چه بود؟

خیانت برخی احزاب و سیاسیون داخلی در مسیر فتنه کاملاً مشخص است پایمال نمودن منافع ملی به پای تحقق آرمان های خود آب در آسیاب دشمن ریختن ، عدم شفافیت در بیان مواضع، صریح نبودن با ملت سکوت برخی افراد و جریان های اثرگذار سیاسی در این مسئله، صدور بیانیه‌های مبهم و پر از مجهولات همگی باعث شد که با توجه به تعریف مقام معظم رهبری از فتنه فضای غبارآلودی شکل بگیرد که مردم نیز در این مسئله بعضاً دچار سردرگمی بشوند و در نهایت سوء استفاده دشمن و بدخواهان انقلاب اسلامی از این مسئله است.

نقش رهبر معظم انقلاب در خنثی‌سازی فتنه ۸۸ چگونه بود؟

بلاشک رهبری بی بدیل و فرزانه مقام معظم رهبری چنان نقشی مشعشع و آهنگین پر تلعطع داشت که با سخنرانی های غرای خود به ویژه در خطبه نماز جمعه آب پاکی بر همه بدخواهان و ظالمان ریختند و اگر ما از این مسئله عبور کردیم نقش عمده و سهم اصلی را مقام معظم رهبری ایفا نمود و با تحلیل‌های واقع بینانه به دور از افراط برای مردم به عنوان یک فصل الخطاب که همه مواضع را عالمانه و واقع‌بینانه تحلیل نموده و باعث شد که این مسئله به ید بیضای ایشان حل شود.

بصیرت مردمی چگونه آتش فتنه را فرو نشاند؟

همراهی مردم با آرمان های انقلاب اسلامی و تبعیت مردم از رهبری فرزانه انقلاب اسلامی و روشن شدن برخی از حقایق در طول حوادث خرداد تا دی ماه در هشت ماه منتهی به نهم دی ماه باعث شکل گیری موجی از شعور سیاسی در مردم شد.

 بعد از فرو نشستن گرد و غبار فتنه آرایش گروه‌های سیاسی داخلی چگونه تغییر کرد؟

بعد از فرو نشستن گرد و غبار فتنه برخی از گروه‌های سیاسی در موضع انفعال قرار گرفته و خود را در مقابل مردم تسلیم دیدند و برخی دیگر کماکان با سکوت خود تلاش نمودند کماکان فتنه احیا بماند آنچه می‌توان در این مسئله مشخص نمود و قابل توجه است این هست که افراط و تندروی و عدم عبور از برخی مباحث هر کدام می‌تواند برای ما مسئله آفرین باشد.

 نقش رسانه‌های داخلی در جریان فتنه چگونه توصیف می‌شود؟

استفاده درست و هنرمندانه و ظریف در عصر هزاره اطلاعات و ارتباطات و عصر امپراطوری رسانه‌ای می‌تواند در بسیاری از مباحث و مسائل و مشکلات راهگشا باشد و اگر رسانه‌ های داخلی ما نیز خود را مجهز و مسلح به این ابزار بدانند می‌توانند در خنثی نمودن توطئه‌های بدخواهان انقلاب اسلامی موفق باشند کما اینکه برخی از رسانه‌های ما در این مسئله نمره قابل قبولی بگیرند.

 از فتنه ۸۸ به‌عنوان نسخه‌ای از تلاش برای ایجاد انقلاب مخملی یا رنگی یاد می‌شود. انقلاب مخملی یا رنگی چیست و منابع طراحی و پشتیبان آن چیست؟

با درنظرگرفتن مفهوم انقلاب مخملی یا انقلاب رنگی و شور و هیجانات ناشی از آن در دنیای پسا شوروی و نظام سیاسی از هم پاشیده سوسیالیسم و بر چیده شدن کمونیسم ، انقلاب مخملی یا رنگی در کشورهای متعددی از جمله اوکراین بلاروس قزاقستان و دیگر کشورها رخداد. اگرچه تشابهات بسیار عدیده ای میان مسائل سال ۸۸ با انقلاب رنگی و مخملی وجود دارد افتراقاتی نیز میان این دو وجود دارد هم پیوندی مردم با آرمان های انقلاب اسلامی و رهبری حکیمانه حضرت امام نسخه بلامنازع همه جریان های سیاسی در کشور ما است به همین خاطر می بایست منابع غذایی و پشتیبانان این دو جریان سیاسی را از دو زاویه  مورد مطالعه قرار داد ، در هر دو جریان سیاسی، نظام سیاسی غرب تلاش می نماید و می نمود تا بتواند از آب گل آلود اهدافت طراحی شده خود را به دست بیاورد اما آنچه ما می توانیم در این مسئله به وضوح ببینیم بصیرت مردم در کنار همراهی با مقام معظم رهبری می‌تواند برای ما یادآور پیوند گسست ناپذیر آرمان های انقلاب اسلامی برای مردم در کنار مردم و با همراهی مردم و تحت تبعیت رهبری باشد.

  چگونه می‌توان از تکرار فتنه‌هایی از جنس فتنه ۸۸ جلوگیری کرد؟

با توجه به محتوا در مایه و خمیر مایه انقلاب اسلامی ایران و تمایز این جریان سیاسی اصیل تحریم با نظام های سیاسی دیگر طبیعی است تحریم و تحریف به عنوان دو ابزار نظام سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران  به انحاء مختلف به کار گرفته شود بنابراین طراحی یک نظام  سیاسی با سازوکارهای تحقق آرمان های آن که در منشور قانون اساسی ما و به تعبیری بیانیه گام دوم نیز به آن اشاره شده است. 

ایجاد نرم افزار ها و سازوکارهای کارهای حقوقی آن و بسترهای لازم برای تحقق آن ، شفافیت، پاسخگویی، کارآمدی، پایبندی در مقابل منافع ملی ، ملزم بودن به رعایت امنیت ملی و ایجاد پیوند اصیل میان ملت و رهبری و چه بسا قاعده ملت دولت و رهبری می تواند حس اعتماد اجتماعی را در جامعه تقویت کند برای جلوگیری از تکرار چنین تجارب تلخی باید به ساز کارهای دموکراسی نیز خود را پایبند بدانیم.

 

گفتگو: رضا اصلانی

 

انتهای پیام/ج