نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها

سرویس: فرهنگی و اجتماعی کد خبر: 10020 ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان اردبیل:

جهاد تبیین در راستای مقابله با تحریف حقایق مطرح شد

رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان اردبیل گفت: دشمنان تلاش می کنند تا به تحریف حقایق دست بزنند و ذهنیت ملت ایران را نسبت به مسیری که در پیش گرفته اند و نیز دستاوردهای انقلاب اسلامی تخریب کنند، این موضوع باعث شد تا مقام معظم رهبری مسئله جهاد تبیین را مطرح کنند.

جهاد تبیین در راستای مقابله با تحریف حقایق مطرح شد

حجت الاسلام عبدالله حسنی در گفتگو با ابصار خبر، در خصوص موضوع جهاد تبیین گفت: تبیین و روشنگری از جمله وظایف پیشوایان دینی هست، چنانکه در آیات قرآنی وظیفه پیامبران را ابلاغ و تبیین معرفی می کند(ابراهیم/۴ و نحل/۸۲)، در همین راستا وظیفه روشنگری و زدودن غبارها به ویژه در شرایط فتنه گون که حق و باطل در هم می آمیزند بر عهده نخبگان متعهد و روشن ضمیر قرار گرفته است. این وظیفه در اصطلاح و ادبیات دینی تحت عنوان «تبیین» مطرح می شود. نکته ای که از این مطلب برداشت می شود این هست که تبیین مسئله نوظهور و نوپدیدی نیست و همواره جزء تاکیدات دین مبین اسلام به صورت عام و نیز رهبران انقلاب اسلامی به صورت خاص بوده است، اما در شرایط ویژه ای که در آن قرار گرفته ایم این مسئله به اندازه ای حائز اهمیت شده است که مقام معظم رهبری از آن تحت عنوان نوعی جهاد یاد کرده و کلیدواژه «جهاد تبیین» را در ادبیات سیاسی و مذهبی جامعه برجسته کرده اند. این واژه از منظر مقام معظم رهبری برگرفته از خطبه امیرالمومنین علی علیه السلام در نهج البلاغه است که مومنان را به جهاد با زبان و بیان در راه خدا فرا می خواند. لذا با چنین نگاهی تبیین گری در راه دفاع از ارزش های الهی، نوعی جهاد تلقی می شود.

وی در مورد هدف از طرح جهاد تبیین اظهار کرد: برای فهم درست از علت برجسته شدن مسئله «تبیین» و طرح آن به عنوان یک «جهاد» ابتدا باید این نکته را یادآور شویم که انقلاب اسلامی ایران در یکی از حساس ترین و پیچیده ترین برهه های تاریخ بشری در ایران رقم خورد و تاثیراتی در تحولات بین المللی بر جای گذاشت که اولین و مهم ترین آنها تغییر در معادلات قدرت و نظم جهانی بود؛ این نظم که توسط نظام سلطه پایه گذاری شده بود و با سست شدن پایه های بلوک شرق به رهبری شوروی، به دنبال ایجاد نظام تک قطبی و سلطه جبارانه و همه جانبه بر جهان بود با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و دمیدن شده روح امید و مقاومت در کالبد افسرده ملت های ستم کشیده جهان در معرض خطر قرار گرفت. استکبار جهانی در ابتدا تصور می کرد که انقلاب اسلامی ایران نیز همچون بسیاری از انقلاب های دیگر پس از مدتی ناچار به عدول از ارزش های انقلابی خود و کنار آمدن با نظام سلطه خواهد بود. اما پیروزی های شگرف ملت ایران در دفاع مقدس با دستان خالی و پس از آن ایستادگی و پایداری آن علیرغم تمامی توطئه ها و ترفندهایی که نظام سلطه بر علیه این انقلاب طراحی کرده بود زنگ خطر را به صدا در آورد و تلاش کرد تا این انقلاب را از درون متلاشی سازد که در این مسیر، عزم و اراده ملت ایران مهم ترین هدفی بود که دشمنان نشانه رفتند تا با در هم شکستن آن به تدریج به هدف شوم خود دست یابند. در همین راستا دشمنان تلاش کردند تا به تحریف حقایق دست بزنند و ذهنیت ملت ایران را نسبت به مسیری که در پیش گرفته اند و نیز دستاوردهای انقلاب اسلامی تخریب کنند به طوری که فضای یاس و افسردگی در قبال دستاوردهای انقلاب اسلامی بر جامعه حاکم شود. این اتفاق خطرناک به مدد ابزارهای رسانه ای که در اختیار دشمنان بود پایه ریزی شد و متاسفانه توفیقاتی هم در این زمینه داشتند و سکوت و انفعال در برابر این امواج نتیجه ای جز پیروزی نهایی این پروژه نداشت. این واقعیت تلخ باعث شد تا مقام معظم رهبری در سخنرانی های سال های اخیر خود مسئله مهم جهاد تبیین را مطرح کنند و حتی آن را فریضه ای فوری تلقی کنند، چرا که از دیدگاه ایشان، اگر نیروهای ارزشی و انقلابی به تبیین حقایق نپردازند، دشمنان اقدام به این کار خواهند کرد و طبیعتا دشمنان هم جز به دروغ و تحریف به چیز دیگری راضی نخواهند بود.

روشن شدن حقایق؛مهم ترین نقش جهاد تبیین

رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان اردبیل در مورد نقش جهاد تبیین در جامعه بیان کرد: مهم ترین نقش جهاد تبیین در جامعه، کنار رفتن فضای مه آلود و غبارها در شرایط فتنه گون و روشن شدن حقایق هست که در عین حال باعث خنثی شدن توطئه های دشمنان در تحریف حقایق می شود.

حسنی با اشاره به جایگاه جوانان در جهاد تبیین گفت: شاید بتوان گفت اصلی ترین مخاطبان رهبر انقلاب در طرح «جهاد تبیین» قشر جوان می باشد، چرا که این قشر به دلیل ویژگی های خاصی که دارد از جمله اینکه آینده این کشور به دست آنها رقم خواهد خورد در نقشه طراحی شده دشمنان، مهم ترین هدف تلقی می شود، چرا که نسل جوان با توجه به شرایط تاریخی و دور بودن از فضای تحولات تاریخ انقلاب اسلامی، فاقد هر گونه خاطره تاریخی و ذهنی مشترک با این تحولات می باشد و به همین دلیل ذهن او بستر مناسبی برای القاء گزاره های غلط و تحریف شده تلقی می شود تا با این داده های سراسر غلط و تحریف شده واکنش ها و مسیر حرکت او در جهتی فعال شود که تامین کننده خواست دشمنان تلقی شود. از طرف دیگر قشر جوان به دلیل ذهن فعال و تحلیل گری که دارد به دور از محافظه کاری های مرسوم که در سنین بالاتر اتفاق می افتد کنجکاوانه و مشتاقانه علاقمند کشف حقیقت و نقادی آن هست و پس از کشف حقیقت، خود تبدیل به سرباز جبهه تبیین گری شده و تا پای جان پای حقیقت می ایستد. لذا در عرصه جهاد تبیین می توان برای جوانان دو نقش قائل شد: هم به عنوان مخاطب اصلی جهت تبیین و روشنگری و هم به عنوان مهم ترین کنشگر همین عرصه که با فعالیت های خود می تواند هم طیف های خود را نسبت به حقایق آگاه سازد.

حمایت مسئولین از کنشگران عرصه جهاد تبیین

وی به وظیفه مسئولین در جهاد تبیین اشاره کرد و گفت: مسئولین از یک سو بایستی خود نسبت به واقعیت های انقلاب اسلامی و ارزش های اسلامی آگاهی و نسبت به تحقق آنها تعهد داشته باشند، از سویی دیگر باید با حمایت از کنشگران عرصه جهاد تبیین بسترهای تحقق جهاد تبیین را فراهم نمایند و از سوی دیگر باید با اقدامات و عملکرد خود واقعیت دستاوردهای انقلاب اسلامی را به صورت عینی به نسل جدید نمایش دهند و به صورت عملی و نه در حد شعار، واهی و غلط بودن سیاه نمایی های دشمنان را اثبات کنند.

ایجاد تمدن نوین اسلامی؛ آرمان جهاد تبیین

رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان اردبیل در مورد آرمان جهاد تبیین اذعان کرد: جهاد تبیین ارتباط مستقیمی با تحقق اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی دارد و از طرفی آرمان انقلاب اسلامی رسیدن به نقطه مطلوب یعنی ایجاد تمدن نوین اسلامی می باشد. لذا جهاد تبیین را گامی در راستای تحقق این آرمان باید تعریف کنیم.

حسنی در مورد اینکه در راه جهاد تبیین چه گامهایی می شود برداشت، بیان کرد: برای پاسخ به این سوال ابتدا باید بدانیم جهاد تبیین، همانطور که از اسمش هم پیداست نوعی جهاد محسوب می شود. از طرفی می دانیم کسی که وارد عرصه جهاد و جنگ نظامی می شود اگر می خواهد مجاهد فی سبیل الله تلقی شود ابتدا باید خود را از نظر روحی تقویت کند و با ایمان به هدف و نیت صادقانه و خالصانه وارد عرصه جنگ شود تا به «احدی الحسنیین» یعنی یکی از دو مطلوب، یا شهادت یا پیروزی دست یابد که در هر صورت پیروزی تلقی می شود. همچنین باید خود را به انواع جنگ افزارهای لازم مجهز کند، چنانکه خداوند می فرماید: «و اعدوا لهم مااستطعتم من قوه»، همینطور آشنایی با فنون رزم و جنگاوری از جمله نیازمندی های یک رزمنده عرصه جنگ و جهاد می باشد. در بحث جهاد تبیین هم اگر چه بحث جنگ نظامی وجود ندارد اما همین روند باید طی شود. یعنی اول اینکه انسان باید با نیات صادقه و خالصانه وارد شده و خود را در قامت رزمنده جنگ نرم و جهاد تبیین ببیند که به دنبال عمل به تکلیف الهی است و نه انگیزه های مادی و اینجهانی. علاوه بر این رزمنده جهاد تبیین بایستی خود را به لحاظ اطلاعات و تحلیل کاملا غنی سازد که در این راستا باید ابتدا آموزش های لازم را ببیند تا قبل از اینکه اقدام به روشنگری کند خود فردی روشن و آگاه باشد، چرا که به قول معروف «ذات نایافته از هستی، بخش، کی تواند که شود هستی بخش»، لذا پیش زمینه و لازمه آگاهی بخشی، آگاه بودن خود افراد هست و سرانجام آشنایی با فنون و مهارتهای تبیین گری تا هم نتیجه مطلوب حاصل شود و هم اینکه از آفات و آسیب های ناشی از آشنا نبودن با این مهارت ها برحذر باشد.

وی در خاتمه با اشاره به وظیفه دانشگاهیان در جهاد تببین گفت: دانشگاهیان، اعم از دانشجویان و اساتید دانشگاه، قشر نخبگانی جامعه محسوب می شوند. دانشجویان آینده سازان این کشور هستند و سکانداران اصلی هدایت جامعه خواهند بود و اساتید هم تاثیرگذارترین قشر، هم بر دانشجویان و هم بر کل کشور هستند. لذا با توجه به چنین جایگاهی، نقش و وظیفه خطیری که بر عهده این مجموعه قرار می گیرد و نیز وظیفه مجموعه کنشگران عرصه جهاد تبیین نسبت به این گروه، مشخص می شود و حتی فراتر از سایر مجموعه ها باید گفت دانشگاهیان صرفا جامعه هدف یا کنشگر عادی نیستند بلکه به دلیل برخی ویژگی ها که دارند از جمله اینکه خاستگاه عرصه های پژوهشگری از دانشگاه هاست، این مجموعه در زمینه تولید، تحلیل و نقد محتواهای مرتبط با عرصه های مختلف جهاد تبیین نقش مهم و کلیدی را ایفا می کند و می توان گفت هدایت گر اصلی سایر بخش های تبیین گر نیز باید دانشگاه و دانشگاهیان باشند.

 

خبرنگار:  ابراهیم عزیززاده

 

انتهای خبر/ پ