به گزارش خبرنگار ابصار نیوز،در اين کرسی که با حمايت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و همکاری و اجرای امين فتحی مدير گروه معارف اسلامی و اسداله اسدی از اساتيد زيست شناسی دانشگاه برگزار شد، موضوع پيدايش و تکامل حيات از منظر علوم تجربی و ديدگاه دينی و قرآنی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار ابصار نیوز، قرآن کريم دارای سه سطح معرفتی بوده و انسانها نيز صاحب سه سطح معرفتی و ادراکی می باشند و در سطح کلان نيز جوامع انسانی سه سطح کمالات انسانی را تجربه خواهند نمود.
فتحی در ادامه سخنان خود گفت:قرآن کريم که منشأ همه علوم بوده و بيانگر هر چيزی می باشد نياز به تبيين گر معصومان دارد و ما بعنوان پيروان قرآن مجيد پاسخ سئوالات را با مراجعه به روايات تبيين گران قرآن و تفکر در آيات الهی بدست می آوريم
وی افزود: قرآن حکيم منشأ حيات را آب می داند که در روايات پيامبر بزرگوار اسلام(ص) از آن به آب حيات و يا زبرجد سبز تعبير شده است.
مدیر گروه معارف دانشگاه محقق ادامه داد، در نگاه دينی و متون اسلامی مخلوقات دارای وحدت موجود بوده و در دو سطح عالم امر و عالم خلق تبلور يافته اند و آنچه که در حيطه علوم تجربی می تواند قرار گيرد عالم خلق و تقدير می باشد.
فتحی در بخش دیگری از سخنان خود افزود:علوم تجربی که گفته می شود ممکن است فرضيه، نظريه و يا مدل و قانون قابل قبول مقصود باشد و بديهی است که آيات قرآن را نمی توان با فرضيه و نظريات علمی تفسير نمود و در تبيين آيات با مدلهای قابل قبول علمی بايد تعبير: «قابل مطالعه و تطبيق با آيات قرآن می باشد» بکار برد.
وی ادامه داد: قرآن کريم کل کائنات را در حال گسترش و تکامل می داند و در تعبير برخی از فيلسوفان مسلمان از آن به هرم هستی ياد شده است و انتهای هستی مادی هم دو باره با انفجار بزرگی مواجه خواهد شد که به شکل دو نظريه انقباضی و يا انبساطی صورت خواهد گرفت.
در روايات دينی در خلقت انسان نيز قبل از نسل آدم و حوا دارای 7 نسل بشری دانسته شده که هر کدام با شرايط زيستی خود زندگی می کرده اند.
نظريه و فرضيه داروين که از آن به انتخاب طبيعی نيز ياد می شود امروزه يک فرضيه ناقص و دارای حلقه مفقوده می باشد و دانشمندان زيادی آن را مورد نقد و مناقشه قرار داده و نظريه حيات و طرح هوشمند را که يک نظريه علمی است مطرح کرده اند که طبق اين طرح، همه جا عقلانيت و زيبايی و هدف داری مطرح است و نه مجموعه در هم و برهم که نتيجه آن نيز پوچ گرايی و نهيليسم می باشد.
مدیر گروه معارف دانشگاه محقق با اشاره به سخنان استاد شهيد مرتضی مطهری گفت: این عالم دینی داروين را زيست شناس مذهبی می داند که هرگز نخواسته از نظرياتش استنتاج عدم وجود خدا و عدم هوشمندی و هدفداری آفرينش شود بلکه افراطيونی بعدها آن را فرضيه صددرصد مادی تلقی کردند.
وی افزود: براساس کتاب منشأ گونه ها که موجودات را به درخت پر شاخ و برگ اما بی ريشه تشبيه کرده که برای آن و نخستين سلول حيات نيز جوابی ندارد اما قرآن کريم ضمن تأييد درختواره هستی برای آن منشأ و ريشه قايل است که عالم غيب می باشد. لذا در آغاز قرآن مسئله ايمان به غيب را مطرح کرده که در نهايت به آرامش و امنيت انسانها منجر می شود.
در ادامه، تعدادی از اساتيد حاضر در برنامه ديدگاهها و سوالات خود را در خصوص موضوع کرسی نظريه پردازی مطرح نمودند.
انتهای خبر/ج