کد خبر: 2128 ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰

بیانیه دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به مناسبت هفته سلامت:

رعایت الگوهای غذایی،مهمترین عامل کاهش بروز بیماریها است

نقش تغذیه و رعایت الگوهای غذایی، عدم مصرف بی رویه قند و شکر، شیرینی، شکلات، نوشابه های گازدار در پیشگیری از بیماریهای مزمن بسیار مهم و به عنوان ریز فاکتورهای تعدیل کننده در کاهش بروز این بیماریها تلقی می شود.

رعایت الگوهای غذایی،مهمترین عامل کاهش بروز بیماریها است

به گزارش ابصارنیوز، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با صدور بیانیه ای در خصوص هفته سلامت به تشریع شعار سال(غلبه بر دیابت)پرداخت و گفت:نقش تغذیه و رعایت الگوهای غذایی، عدم مصرف بی رویه قند و شکر، شیرینی، شکلات، نوشابه های گازدار در پیشگیری از بیماریهای مزمن بسیار مهم و به عنوان ریز فاکتورهای تعدیل کننده در کاهش بروز این بیماریها تلقی می شود.

در این بیانیه آمده است: بی تردید یکی از شاخصه های مهم در جوامع بشری توجه به امر سلامتی و تربیت انسانهای سالم و با نشاط در جوامع پایدار است اگر نظری به دیدگاه دینی و اعتقادی در مقوله سلامت بیاندازیم به فرمایش گهربار نبی مکرم حضرت ختمی مرتب محمد مصطفی (ص) می رسیم که می فرماید (نعمتان مجهولتان الصحه و الامان)  دو نعمت الهی در میان مردم ناشناخته است یکی سلامتی و تندرستی و دیگر امنیت، این دو مقوله زمانی مورد توجه جدی قرار می گردد که از دست رفته باشد مانند نور آفتاب که در شب و تاریکی بیشتر احساس می شود و یقینا انسانها زمانی که با بیماری های ناعلاج و صحب العلاج دست و پنجه نرم می کند متوجه ارزش والای سلامتی خود می شوند که متاسفانه زمان طلایی را از دست داده اند.

این بیانیه می افزاید: جای خرسندی است که سالهای مدیدی است متولیان امر سلامت در مجامع جهانی و کشورهای دنیا متوجه شده اند که اگر جامعه ای سرزنده و پویا دارای انسانهای شایسته داشته باشند موضوع سلامتی را مورد توجه جدی قرار دهند و قطع یقین انسانهای بیمار و ناسالم نمی تواند منشاء تحول و پیشرفت کشورها باشند.

به همین مناسبت 7 آوریل برابر با 18 فروردین ماه از سوی سازمان جهانی بهداشت (WHO)روز جهانی بهداشت تعیین و در کشور عزیزمان جمهوری اسلامی ایران از تاریخ یک اردیبهشت لغایت 7 اردیبهشت هر سال هفته سلامت نامگذاری می شود این مناسبت فرصت مغتنمی است تا با بیان اهمیت و اهداف ارزشمند آن حساسیت لازم را بین سیاستگزاران، موسسات مردم نهاد و آحاد جامعه در جهت تحقق و توسعه مقوله سلامت پایدار با جلب مشارکتهای بین بخشی ایجاد نمائیم.

خوشبختانه آنچه که محرز است اینکه پرداختن به موضوع سلامت در جوامع امروزی نهادینه شده و به سنت و پیمان ارزشمندی بین سازمانهای جهانی و کشورهای عضو سازمان ملل متحد تبدیل گردیده است و کلیه کشورها خود را متعهد به پیروی از سیاستها، معاهدات و پروتکل های فی مابین در این حوزه می دانند.

همه ساله پیام و شعار مختلفی به تناسب تهدیدات سلامتی در جهان مد نظر قرار می گیرد. امسال نیز فراخور اهمیت، شعار (غلبه بر دیابت) نامگذاری و هدف از این شعار القاء پیامهای پیشگیرانه از پیامدهای زیانبار و مهلک بیماری دیابت در جهان است که در صورت ابتلاء، خطرات حمله قلبی و سکته ها را موجب شده و در بسیاری از مواقع و بی توجهی باعث نارسائی کلیه، کوری و قطع عضو که علاوه بر تحمیل هزینه های گزاف، درد و رنج فراوانی را به افراد و خانواده ها متحمل می کند.

در این میان آنچه که مسلم است وظایف خطیری بر عهده سازمانهای متولی، و دستگاههای اجرائی و ارگانهای نظارتی کشور واگذار گردیده است.

توصیه های سلامتی مرتبط با مواد غذایی می بایست جدی گرفته شود و نقش تغذیه و رعایت الگوهای غذایی، عدم مصرف بی رویه قند و شکر، شیرینی، شکلات، نوشابه های گازدار در پیشگیری از بیماریهای مزمن بسیار مهم و به عنوان ریز فاکتورهای تعدیل کننده در کاهش بروز این بیماریها تلقی می شود.

در پایان این بیانیه آمده است: وظیفه سنگینی بر عهده متولیان حوزه سلامت کشور نهاده شده است و از جهتی تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه (نهضت احیاء و گسترش بهداشت و طب پیشگیری را با بکار گیری و بسیج تمام امکانات موجود آغاز نمائیم) مزید علت بوده و تکلیف مضاعفی را بر گردنمان می افزاید تا با بسیج تمامی نقش آفرینان، برنامه ریزیهای مدونی را در زنجیره غذایی هدف گذاری و سیاستگزاری نمائیم و این خدمت افتخاری است بر خدمت گزاران جامعه اسلامی ایران، امید است مجموعه دست اندر کاران و عوامل دخیل در امر سلامت بگونه ای عمل نمایند تا ملتی پویا و سرزنده در جهت ساختن ایرانی آباد و سرافراز داشته باشیم.

انتهای پیام/