کد خبر: 2276 ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸

در همایش روز ملی ریاضیات مطرح شد:

دبیران ریاضی سرمایه علمی اردبیل هستند

همایش روز ملی ریاضیات با حضور استاندار اردبیل و جمعی از دبیران ریاضی در دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل برگزار شد.

دبیران ریاضی سرمایه علمی اردبیل هستند

به گزارش خبرنگار ابصارنیوز، مجید خدابخش استاندار اردبیل در همایش روز ملی ریاضیات در دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل دبیران ریاضی را سرمایه علمی این استان دانست و تقدیر از آن ها را ضروری خواند.

استاندار اردبیل در همایش روز ملی ریاضیات در دانشگاه آزاد اردبیل به اهمیت نقش ریاضی در توسعه علوم مختلف حتی علم طب، اشاره کرد و افزود: اقدام خانه ریاضیات اردبیل در کارآموزی ۱۸۰ کارشناس، کارشناس ارشد و دکتری ریاضی استان قابل توجه است.

خدابخش با بیان اینکه فارغ‌التحصیلان ریاضی می‌توانند در علوم جدید و فضاهای مجازی و حتی بورس ثروت آفرینی کنند، افزود: سال گذشته پنج هزار میلیارد ریال برای فضای مجازی در استان هزینه شده است و این در حالی  است که حتی درآمد ۱۰ میلیارد ریالی نیز نداشتیم.

استاندار اردبیل ادامه داد: در وضعیتی که زیرساخت‌های فعالیت در شبکه مجازی از جمله ۳G و۴G در استان فراهم است، انتظار می‌رود فارغ‌التحصیلان رشته ریاضی در این حوزه گام بردارند.

خدابخش به ضرورت ارتباط‌گیری خانه ریاضیات اردبیل با دانشگاه شریف پرداخت و افزود: انتظار می‌رود استعدادهای ریاضی استان در عرصه تولیدات در فضای مجازی نقش ایفا کنند.

احمد ناصری مدیرکل آموزش و پرورش استان به اقدامات خانه ریاضیات در تربیت معلمان ریاضی اشاره کرد و افزود: در وضعیتی که در برخی مواقع برگزاری دوره‌های آموزشی توسط آموزش‌وپرورش با محدودیت امکانات مواجه می‌شود، خانه ریاضیات این دوره‌ها را به صورت رایگان برگزار می‌کند.

وی به ضرورت حمایت دستگاه‌ها از فعالیت‌های خانه ریاضیات استان اشاره کرد و افزود: لازم است حمایت‌ها به شکلی باشد تا استان اردبیل در عرصه رقابت‌های علمی متناسب با ظرفیت و توان خود ظاهر شود.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان در عین حال به ظرفیت‌های کم‌نظیر نیروی انسانی و تربیتی آموزش‌وپرورش اشاره کرد و وجود پنج هزار معلم شهید و ۳۶ هزار دانش‌آموز شهید را سرمایه معنوی و کم‌نظیر آموزش‌وپرورش دانست.

زهرا گویا عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی در همایش ریاضیات گفت: چند هزار معلم ریاضی متوسطه در پی اجرای این طرح بیکار شدند و چند هزار معلم ابتدایی کم داشتیم؛ تا جایی که مسئولان دفتری مدارس برای تدریس ریاضی به کار گرفته شدند.

گویا افزود: اینکه در مدارس ابتدایی معلم دروس تفکیک می‌شود یک فاجعه آموزشی است و در تمامی دنیا، آموزش ابتدایی آموزش عمومی محسوب می‌شود و نباید کودک را تکه‌های یک پازل محسوب کرد.

استاد ریاضی دانشگاه شهید بهشتی اقدامات و تغییرات دیگر آموزش‌وپرورش از جمله ارزیابی توصیفی را نیز فاقد نگاه کارشناسی دانست و تأکید کرد: چندان طول نمی‌کشد که طرح ارزشیابی توصیفی نیز به کنار گذاشته شود.

وی مشکلات پایه ششم را مصداق ادعای خود مبنی بر خسارت تغییرات بدون کارشناسی دانست و بیان داشت: بدون رعایت پیش‌فرض‌ها شکست معنایی و تداوم شکلی تغییر تا سیاست‌گذاری دیگر تقریباً قطعی است.

عضو سابق شورای برنامه‌ریزی کتب درسی با ذکر مثالی به مشکلات کتب پایه ششم اشاره کرد و افزود: اینکه در ابتدای هر فصل به یادآوری مطالب قبلی تأکید شده خود بیانگر مشکل در تدوین کتاب است.

گویا با تأکید به اینکه انسان به صورت عادی آنچه را که فراگرفته نیاز ندارد یادآوری کند، ادامه داد: در آموزش مدرسه ما با سه چالش جدی برنامه کتب درسی ریاضی، آموزش، ارتقا و شرایط حرفه‌ای معلمان ریاضی و ارزشیابی مواجه هستیم.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به تبلیغ بیش‌ازاندازه کتب کمک‌درسی تأکید کرد: در صورتی که کتب ما برای آموزش بهتر نیازمند کتب کمک‌درسی است، باید نتیجه گرفت خود کتب با مشکل مواجه هستند.

وی با بیان اینکه در نظام‌های متمرکز آموزشی تغییر برنامه و تغییر کتب درسی در هم تنیده شده‌اند، در خصوص طرح رتبه‌بندی معلمان اضافه کرد: این طرح از کشور آمریکا مطرح شده و کشتی به گل نشسته‌ای در این کشور محسوب می‌شود.

گویا معتقد است معلم را نمی‌توان با ضرب و زور معلم کرد و حتی بی‌علاقه‌ترین معلمان به حرفه خود عشق دارند؛ چرا که با کمترین دستمزد بیشترین زحمت را می‌کشند.

در این مراسم رئیس خانه ریاضیات استان اردبیل نیز با اشاره به تربیت ۱۸۰ کارشناس، کارشناس ارشد و دکتری ریاضی و آموزش آن ها، تصریح کرد: همه این اشخاص که اغلب بانوان هستند، بیکار بودند اما در حال حاضر ۵۰ نفر از آن ها در خود خانه مشغول به تدریس شده‌اند.

حسن نوعی اقدم با تأکید به ضرورت اعمال تحول در آموزش ریاضی اضافه کرد: آموزش ریاضی باید به شکل کاربردی و مفهومی پیش رود؛ چرا که ریاضیات مجموعه محفوظات نیست، بلکه مجموعه مفهومات است.

وی با اذعان به اینکه ریاضی مادر علوم بوده و درک آن مقدمه درک سایر دروس است، تأکید کرد: خانه ریاضیات با هدف بسیج ظرفیت نهادهای آموزشی شکل گرفته تا آموزش دانش‌آموز و معلم را توأم پیش برد.

وی به استعداد کم‌نظیر دانش‌آموزان اردبیلی در درس ریاضی اشاره کرد و متذکر شد: آموزش کاربردی ریاضی به تنهایی در توان آموزش‌وپرورش نیست و لازم است سایر نهادها نیز در این خصوص مشارکت داشته باشند.

نوعی اقدم در عین حال تجلیل از پیشکسوتان ریاضی را امری ضروری خواند و گفت: خانه ریاضیات در نظر دارد همه ساله در همایش ملی ریاضیات از چند تن از پیشکسوتان این درس تجلیل کند.

 غلام علی ایمان پرست، عارف بابک، مرتضی قاسمی، رحمان جمال‌زاده، حسن خیبری، محمد توسلی، توفیق ابوالحسنیان و رحیم رحیمی به پاس بیش از ۳۰ سال خدمت در آموزش دانش‌آموزان استان تجلیل شدند.

انتهای پیام/