کد خبر: 543 ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴

در دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل برگزار شد

نخستین کنفرانس ملی معماری و شهرسازی پایدار

نخستین کنفرانس یک روزه ملی معماری و شهرسازی پایدار با رویکرد انسان و محیط توسط گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل و با مشارکت موسسه حامیان زیست‌اندیش روز پنجشنبه درسالن اجتماعات این دانشگاه برگزار شد.

نخستین کنفرانس ملی معماری و شهرسازی پایدار

به گزارش خبرنگار ابصارنیوز: صبح پنجشنبه اولین همایش ملی معماری و شهرسازی پایدار به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل در سالن اجتماعات این دانشگاه برگزار شد.

جواد جوان مجیدی دبیر اولین کنفرانس ملی معماری و شهرسازی پایدار با بیان اینکه معماری در گذشته تابع محدودیت های اقلیمی، زمینی و باورهای جمعی بود، افزود: انسان در گذشته بسته به زمین و شرایط محیطی اقدام به ساخت و معماری می کرد.

نادیده گرفتن انسان و خصوصیات انسانی مهمترین عامل نابودی بافت های تاریخی است.

جوان مجیدی از دست رفتن هویت قبلی در معماری شهری را خاطر نشان شد و افزود: نادیده گرفتن انسان و خصوصیات انسانی عامل از بین رفتن بافت های تاریخی و تهدید محیط زیست شده است.

جوان مجیدی آشنایی با رویکردهای جدید، توسعه آموزش و پژوهش در ادبیات تخصصی، فراهم سازی فرصت انتقال تجربیات سایر کشورهای موفق و ارائه راهکارهای استفاده از نظریه های علمی را از اهداف این کنفرانس برشمرد و افزود: این کنفرانس، معماری پایدار در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی، محیطی و بهره گیری از ایده های نوین را دنبال می کند.

معماری مهمترین دغدغه محیط زیست دنیای امروز است.

علی جوان فروزنده دبیر علمی اولین کنفرانس معماری و شهرسازی پایدار، معماری را دغدغه انسانی و محیط زیست در دنیای امروز عنوان کرد.

وی ویژگی های محیط آرمانی معماری و شیوه هایی دست یابی به معماری پایدار را دو سوالی مطرح کرد که این کنفرانس به دنبال ارائه پاسخ علمی به آن است.

جوان فروزنده از ارسال ۱۴۷ مقاله به این کنفرانس خبر داد و افزود: 8 عنوان از تعداد  مقاله ۱۲۷مورد پذیرش واقع شده قابل تقدیر شناخته شدند.

نیازهای انسانی در معماری اردبیل مورد غفلت قرار گرفته شده است.

 قاسم مطلبی،استاد دانشگاههای تهران ظهر پنج شنبه در اولین کنفرانس ملی معماری و شهرسازی پایدار در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی اردبیلبا بیان اینکه معماری اردبیل نیاز به بازنگری دارد افزود: در یک اثر معماری سه عنصر معمار، کارفرما و مصرف کننده نقش کلیدی دارند و اغلب از نقش کارفرما غفلت می شود.

وی با بیان اینکه معمار بر اساس الگوهای ذهنی خودش اقدام به ساخت و ساز می کند، افزود: در واقع این نگاه معمار است که یک اثر هنری و ماندگار را خلق می کند و به سازه معنی می بخشد.

عضو هیئت علمی دانشکده معماری دانشگاه تهران تفاوت معماران را در تفاوت نگاه به طبیعت و انسان عنوان کرد و افزود: برخی معماران به معماری کاربردی یا طبیعت محور و برخی هم به ایده آل گرا توجه دارند.

مطلبی از جمله عوامل تاثیر گذار در پایداری ساختمان ها را همین نگاه متفاوت به انسان و طبیعت برشمرد و تصریح کرد: در طول تاریخ بشریت مشاهده شده است که چه ساختمان هایی پایداری دارند و کدام یک پایدار نیستند.

سخنران اولین کنفرانس ملی معماری و شهرسازی پایدار بی توجهی به انسان و نیازهای انسانی را از جمله عوامل ناپایداری سازه ها برشمرد و افزود: ضروری است در هنر معماری به دو مقوله نیازها و محدودیت های محیطی به صورت ویژه توجه شود.

وی اهمیت محیط زیست در معماری را خاطر نشان شد و افزود: نیاز انسان زمانی در تعادل است که با پیوند با طبیعت و محیط زیست باشد.

 وی تخریب محیط زیست را از جمله دغدغه های جدی در معماری دانست.

عضو هیئت علمی دانشکده معماری دانشگاه تهران وضعیت فعلی اکثر خسارات محیط زیست را علاوه بر فرایند استفاده از فضا ، تخریب آن عنوان کرد و گفت: در معماری باید به این مقوله توجه بسیار جدی داشت و در انتخاب مصالح نحوه و مدت بازگشت به چرخه طبیعت را همواره مورد توجه جدی قرار داد.

مطلبی با بیان اینکه اگر طبیعت از بین برود نیازهای ما هم غیر قابل پاسخگویی است، افزود: باید احساس تعلق مکانی در معماری و معماران را تقویت کرد.

ایجاد دغدغه محیط زیست برای نسل جوان معماری، دستاورد این کنفرانس است.

کریم حاجی‌زاده نیز در آئین اختتامیه نخستین کنفرانس ملی معماری و شهرسازی پایدار اظهار داشت: این همایش فرصتی بسیار بزرگ برای آشناسازی مهندسان جوان و دانشجویان رشته مهندسی با آخرین متدهای شهرسازی است و این همایش در این راستا نقش بسزایی داشت.

وی با اشاره به اینکه باید برگزاری همایش‌های معماری و شهرسازی پایدار در استان اردبیل افزایش یابد، افزود: برگزاری این همایش‌ها می‌تواند گام محکمی در استانداردسازی معماری و شهرسازی پایدار در استان اردبیل باشد.

حاجی‌زاده با بیان اینکه یکی از راهکارهای مناسب برای شهرسازی پایدار استفاده از متخصصان و مهندسان نخبه و جوان است، گفت:‌ باید با استفاده از فناوری‌های نوین علمی در راستای توسعه شهرسازی پایدار گام برداریم.

برپایی نمایشگاه تابلو نوشته های معماری، نمایش پلان هایی از معماری قدیم و جدید و ماکت های سازه های پیچیده جهان از جمله حواشی این کنفرانس یک روزه در دانشگاه ازاد اسلامی اردبیل بود.

انتهای خبر/ج 

داتلود فایل تابلو نوشته های معماری